Kunst & cultuur

Leidschendam-Voorburg bruisend en bloeiend

Kunst en cultuur verrijken ons leven. Van klassiek concert tot rockband op 5 mei in het park. Van museum tot streetdance.

Bruisende evenementen maken Leidschendam-Voorburg de fijne woongemeente die het is. Daarom moet de gemeente ruim baan geven aan creatieve ondernemers en vrijwilligers die frisse energie steken in de organisatie van mooie feesten zoals de Vlietdagen, het Huygensfestival, JazzCulinair, Lichtjesavond, de Santarun, de opening van het vaarseizoen en het Culturele Zomerfestival.

D66 wil dat mensen uit alle lagen van de bevolking gelijke kansen krijgen om in aanraking te komen met kunst en cultuur. Festiviteiten brengen mensen samen; bijvoorbeeld op Koningsdag, de Stompwijkse Paardendagen, de Vlietdagen, de Roze Boekenweek, Open Monumentendag, kidsmuseumnacht, de 4 mei herdenking en de 5 mei viering. D66 wil dat de gemeente dit soort initiatieven blijft ondersteunen.

D66 wil dat iedere inwoner makkelijk toegang heeft tot de bibliotheek, met gratis internet, een computer voor wie er thuis geen heeft en een rustige plek om huiswerk te maken. De bibliotheek van de toekomst is lezen, lenen, reuring en rust. Het lijkt ons een goed idee dat je er ook een kop lekkere koffie of thee kunt drinken terwijl je er een tijdschrift of de krant leest.
D66 vindt dat we onze rijke historie – vanaf de Romeinse Limes, via Huygens en Spinoza tot de heldendaden van George Maduro – zichtbaarder moeten maken. Op een eigentijdse manier, in de musea en buiten, virtueel ondersteund. Als we het verhaal achter ons gezamenlijke erfgoed goed blijven vertellen, wordt het makkelijker om onze geschiedenis en elkaar beter te begrijpen.

Onze gemeente moet beschikken over goede theatervoorzieningen met mooie programma’s die aansluiten bij de wensen van onze inwoners. Daarom is D66 blij met theater Ludens en het Veur Theater. Midvliet blijft voorlopig onze lokale omroep.