Economie & werk

Ondernemen en werken in Leidschendam-Voorburg

Ondernemen

We kopen steeds meer online en als we niet oppassen wordt leegstand in onze winkelstraten een steeds groter probleem. Van D66 mogen ondernemers winkel- en bedrijfspanden flexibeler inrichten als dat ze helpt, bijvoorbeeld door het achterste gedeelte van een winkel te verhuren als woonruimte.

Het terrassenbeleid van de gemeente is niet meer van deze tijd en zit horecaondernemers in de weg om de stad gezelliger te maken. Onnodige regels willen we wegnemen. D66 wil meer ruimte voor terrassen. Bijvoorbeeld door van parkeerplaatsen terras te maken of door de Kerkstraat in Voorburg permanent een voetgangersgebied te maken. We juichen samenwerkingen en nieuwe initiatieven van ondernemers toe. Bij de bakker een taartje eten met een goede kop koffie of een glas wijn van de lokale wijnhandel bij de kapper. Dergelijke initiatieven maken het leven leuker en moeten kunnen.

Wat ons betreft mag een terras het hele jaar open zijn. Ondernemers met goede plannen mogen van het Stationsplein in Voorburg een gezellig plein maken. Regels die winkeliers verhinderen om open te zijn wanneer zij dat willen, schrappen we. D66 zet zich in om het Damcentrum aantrekkelijker te maken voor ondernemers, bewoners en bezoekers.

Veel mensen zullen vaker thuis werken dan vroeger, maar lang niet iedereen heeft thuis een goede werkplek. D66 wil het makkelijker maken dat leegstaande kantoren flexibele werkplekken kunnen worden voor flexwerkers, zzp’ers en mensen in loondienst en dat bijvoorbeeld de bibliotheek thuiswerkers en studenten een bureau voor een dag kan aanbieden (tegen een kleine vergoeding). De aanleg van een glasvezelnetwerk maakt werken buiten kantoor effectiever. Dat moet de gemeente dus faciliteren.

Lokale bedrijven die maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen krijgen een steuntje in de rug bij aanbestedingen van de gemeente. Bijvoorbeeld ondernemers die veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werk bieden. Andere aandachtspunten zouden moeten zijn: CO2-reductie, circulaire economie, hergebruik van grondstoffen, stimuleren van streekproducten en het verminderen van afval. Kringloopwinkels geven een goed voorbeeld.

Werk & inkomen

Mensen die hun baan verliezen, moeten zo snel en goed mogelijk naar nieuw werk worden geholpen. Daarvoor moet de gemeente nog beter samenwerken met het UWV, werkgevers en andere gemeenten in de regio. In omscholing naar sectoren als zorg, onderwijs, bouw en techniek liggen mooie kansen voor mensen.

D66 vindt dat mensen in de bijstand moeten kunnen rekenen op persoonlijke aandacht. Bijstandsgerechtigden moeten regelmatig worden uitgenodigd op het gemeentehuis om gericht naar betaald werk te zoeken of anders naar nuttige taken als vrijwilliger. Iedereen verdient het perspectief om echt mee te kunnen doen aan onze samenleving. Mensen met uitzichtloze schulden bieden we begeleiding om hun huishoudboekje weer onder controle te krijgen.