Pamflet voor een Leidse zomer vol verantwoorde activiteiten

Vandaag presenteren we samen met de PvdA ‘De Leidse Zomer’, een pamflet dat oproept tot een levendige en verantwoorde zomer met volop activiteiten. Gesteund door GroenLinks, VVD, CDA en Partij Sleutelstad zien we kansen om tijdens de zomer ruimte te creëren voor kleinschalige en tijdelijke initiatieven zodat Leidenaren iets kunnen doen en beleven in hun eigen stad en kunnen ondernemers en organisaties in onze stad hun inkomsten vergroten.

Onze raadsleden IJsbrand Olthof en Susannah Herman werkten afgelopen weken  samen met PvdA’ers Marc Newsome en Tiny Klever aan dit idee. Vanmiddag werd het pamflet aan wethouder Yvonne van Delft aangeboden. ‘Veel Leidenaren gaan nu niet op vakantie, maar willen wel op een verantwoorde manier op pad kunnen in de stad, daarom willen we creatieve ideeën uit de stad voor veilige activiteiten aanmoedigen’ licht onze woordvoerder Economie IJsbrand Olthof toe.

We vragen nu het Leidse college om in de hele stad allerlei activiteiten mogelijk te maken, zodat deze op het gebied van horeca, retail, cultuur en sport & bewegen op een verantwoorde wijze kunnen plaatsvinden. Het pamflet gaat zowel over de binnenstad als over de Leidse wijken. Een veelheid aan activiteiten verspreid over de hele stad moet een oplossing bieden voor de recente drukte in de binnenstad.

Om optimaal ruimte te maken voor deze initiatieven denken we dat het helpt om een gedeelte van de binnenstad tijdelijk af te sluiten voor auto’s. Deze afsluiting zou uitsluitend moeten gelden voor juni, juli en augustus en alleen wanneer het noodzakelijk is om activiteiten te organiseren. Bovendien helpt dit om ruimte te creëren die nodig is voor een verantwoorde Leidse zomer in de anderhalvemetersamenleving.

Door de extra ruimte en maatwerk van de gemeente moet het bijvoorbeeld makkelijker worden om in deze zomerperiode een buitenbar te openen, een foodtruck te plaatsen en in de buitenlucht een film, voorstelling of expositie te bekijken. Jongeren zouden kunnen genieten van een tijdelijk stadsstrand aan de Vliet, een jeu-de-boulesbaan op de Hooglandse Kerkgracht of andere pop-upinitiatieven op het gebied van sport, spel en bewegen.

Het pamflet nodigt diverse partners in de stad uit om met voorstellen te komen die passen bij De Leidse Zomer. Zo zorgen we er samen voor dat ondernemers in de horeca-, evenementen- en cultuursector weer inkomsten genereren en dat Leidenaren kunnen genieten van hun eigen stad.