Het bedrijfsleven is de ruggengraat van onze economie. Kleine ondernemers, middenstanders en familiebedrijven zijn de motor van onze werkgelegenheid. Hoewel er terecht kritiek is op uitwassen bij sommige bedrijven, zijn er steeds meer ondernemingen die naast winst voor de aandeelhouder juist ook zo veel mogelijk maatschappelijke waarde willen creëren. Niet alleen voor klanten, medewerkers en toeleveranciers, maar ook voor de samenleving. Juist deze bedrijven willen we een extra steun in de rug geven.
Er wordt zoveel mogelijk samengewerkt met het collectieve bedrijfsleven om gezamenlijke maatschappelijke opgaven vorm te geven. Of het nu gaat om de aanpak van leegstand in de detailhandel, de energietransitie of het beheer van bedrijfsterreinen.
D66 wil een verbinding maken tussen economie, kunst en cultuur, toerisme en de historische binnenstad. Met deze kernkwaliteiten van Hoorn houden en maken we Hoorn aantrekkelijk als plaats om te wonen, werken en recreëren.
Digitale bereikbaarheid wordt steeds belangrijker. Circa 10% van Hoorn is nu aangesloten op glasvezel. Gelet het toenemend mediagebruik en het thuiswerken wordt uitrol van glasvezel meegenomen als de grond open moet voor werkzaamheden.
Marketing is een vak en zou als het aan D66 ligt overgelaten moeten worden aan een professionele marketingorganisatie waar de gemeente Hoorn concrete afspraken mee kan maken in een prestatieovereenkomst. StadsMarketing is bij uitstek geschikt om activiteiten en evenementen die een positieve invloed hebben op de uitstraling van Hoorn te ondersteunen en te professionaliseren. De organisaties van dergelijke initiatieven starten vaak vanuit ideële motieven en hebben niet de tijd en ervaring om sponsors aan zich te binden. Dankzij ondersteuning van stadsmarketing kunnen prachtige evenementen zoals de Hoornse kunstmarkt en de Hoornse Stadsfeesten behouden blijven.
De wereld om ons heen verandert voortdurend en de manier van ondernemen gaat in de ontwikkelingen mee. De innovatie-economie biedt mogelijkheden voor een duurzame transitie van de stad. Kleinschalige hotspots of broedplaatsen creëren werkgelegenheid en innovatie op allerlei terreinen. In Hoorn bleken voorgaande broedplaatsen zeer succesvol te zijn. Deze broei- en groeinesten voor creatieve, kleine en jonge bedrijven zijn inspirerende plekken. Door startende ondernemers en gevestigde mkb’ers bij elkaar te plaatsen, versterken zij elkaar en neemt de ondernemingskracht toe. Daarnaast moet er meer ruimte komen voor startende ondernemers in Hoorn. Blokker en Zwaag. Dit kan bijvoorbeeld door tijdelijke herbestemming van moeilijk in te vullen plekken, zoals niet verhuur- en/of verkoopbare kantoorgebouwen, fabriekslocaties en scholen.
D66 kiest voor:
- Winkelgebieden compacter maken
- Transformatie winkelgebied financieren door middel van een regionaal fonds
- Soepel omgaan met verschillende vergunningen, zodat innovatieve concepten meer kans krijgen
- Parkmanagement en het Lokaal Ondernemers Fonds hebben hun nut en effectiviteit bewezen en worden voortgezet
- Bij werkzaamheden in de grond van het moment gebruikmaken voor het direct aanleggen van glasvezel
- Stadsmarketing uitbesteden aan een professionele marketingorganisatie.
- Positioneren van Hoorn als een toeristische bestemming in samenwerking met Metropool Regio Amsterdam