EU verkiezingen 2024,
business as usual?

Bij de recente verkiezingen voor het Europees parlement was de grote vraag of Europa verder op zou schuiven naar Rechts en wat dit zou betekenen voor de diverse Liberale ambities van onder andere D66. Kijkend naar de uiteindelijke uitslag had het een stuk erger kunnen uitpakken. Maar wat is eigenlijk de impact voor onze West-Friese regio en bijvoorbeeld de gemeente Hoorn?

Bron : https://allecijfers.nl/verkiezingsuitslagen/gemeente-hoorn/ Beeld: D66 Hoorn

Even vragen aan Niek Heijne, D66 fractievoorzitter in Hoorn.

Velen vinden de Europese verkiezingen minder belangrijk, maar welke rol speelt Europa eigenlijk in de gemeentelijke politiek?
Europese politiek is overal. Indirect hebben we veel van onze veiligheid en welvaart te danken aan de Europese Unie, maar ook veel directer werkt de invloed lokaal door. Zo zijn er in het verleden wel projecten in Hoorn mede gefinancierd door Europese subsidie. Bijvoorbeeld in 2020 is er voor 9 verschillende organisaties samen meer dan 1,5 miljoen euro aan subsidie uit de EU ontvangen.

Wat vind de D66 fractie van deze 4e plek en haar verhouding tot de andere partijen in de lijst?
Ik ben erg verheugd met de verkiezingsuitslag. Niet alleen omdat D66 ook in Hoorn een goed resultaat heeft behaald, maar vooral ook omdat je ziet dat veel pro-Europese en groene partijen het goed hebben gedaan. Onze zetelwinst is niet ten koste gegaan van andere pro-Europese zetels. Dat maakt de netto winst groot.

Wat zegt deze uitslag over de kiezers in Hoorn en het politieke klimaat waarin we de komende jaren keuzes moeten gaan maken?
Niet alles is optimistisch. Ook in Hoorn is het aantal mensen dat op extreemrechtse partijen stemt best groot. D66 zal als het aan mij ligt dit soort partijen nooit normaliseren, en ik zie een taak voor onze vereniging en voor mij persoonlijk om de Hoornse kiezer een aantrekkelijk alternatief te bieden.
De samenleving verhard en verrechtst. Maar er is een alternatief. Juist voor liberalen. De VVD schuift al jaren beetje bij beetje naar rechts met het nieuwe kabinet als nieuw dieptepunt. Er is daar weinig meer te halen voor echte liberalen nu het meer en meer juist een conservatieve partij blijkt. Er ligt een opdracht voor ons om voor wees geraakte liberalen een aantrekkelijk alternatief te zijn.

Wat vind jij van de uitslag en wat ons te doen staat om D66 beter, sterker en zichtbaarder te maken én wat kun je als D66 lid doen?
Sluit je aan bij andere actieve leden door bijvoorbeeld een bezoek aan de lokale D66 fractie en D66 ledenactiviteiten. Zet je in voor de verkiezings­campagnes. Samen houden we het debat voor een democratische samenleving met verstandige keuzes op gang.

Niek Heijne, lijsttrekker D66 Hoorn

Beeld: D66 Hoorn