Bijdrage fractievoorzitter D66 Hoorn over de Kadernota 2024 en Jaarstukken 2023

Tijdens de behandeling van de Kadernota 2024 en Jaarstukken 2023 gaf D66 fractievoorzitter Niek Heijne in zijn bijdrage aan dat D66 Hoorn dit jaar helaas harde klappen ziet in de cijfers, die alleen afgewend kan worden door gezamenlijk actie te ondernemen. D66 Hoorn heeft daarom samen met de coalitiepartners een amendement ingediend om geleidelijk aan zwarte cijfers te werken zonder onnodige bezuinigingen. D66 gelooft dat investeren in onze stad noodzakelijk is, ook als dat betekent dat we belastingen moeten verhogen om essentiële voorzieningen en vooruitgang te waarborgen. Dit is essentieel om Hoorn een betere, mooiere en toekomstbestendige stad te maken. Laten we samen de juiste keuzes maken voor een sterker Hoorn.

Hierbij de complete bijdrage van fractievoorzitter Niek Heijne:

Voorzitter

Allereerst dank aan de organisatie voor het grote werk wat er verricht is. Alle cijfertjes tot achter de komma begrijpelijk maken voor leken zoals ik, en als je dat dan denkt prachtig voor elkaar te hebben, in korte tijd nog eens allemaal vervelende vragen van partijen als de mijne op tijd beantwoorden, omdat we het natuurlijk nogsteeds niet helemaal snappen. Onze dank is enorm.

En ook een dank aan mijn fractie voorzitter. Mijn fractie heeft vandaag bij meerderheid van stemmen beslist dat ik bij uitzondering in T-shirt mag optreden vandaag, en ik ben ze daar gezien het weer en de luchtregeling in dit pand erg erkentelijk voor.

Tot slot een klein dankwoord voor de fractievoorzitter van het CDA voor het uitlenen van zijn pen. Ik wil echter wel even markeren dat het logo op deze pen niet opgevat moet worden als eventuele toekomstplannen.

Voorzitter; Helaas is er dit jaar meer dan ooit een opvallende verandering zichtbaar. Waar we voorheen vaak merkten dat de cijfers al meer zonniger werden als we antwoorden, en bijvoorbeeld de meicirculaire, doorkregen, lijken harde klappen dit jaar, of eigenlijk vooral de komende jaren, erg definitief, en bovendien alleen af te wenden als we ons daar allemaal voor in gaan zetten.

Mijn partij heeft daarom samen met coalitiepartners een voorstel in de vorm van een amendement gegoten (bekend als amendement C. in uw systemen) waarvan ik straks het dictum zal voorlezen. Dit voorstel behelst het idee om trapsgewijs naar zwarte cijfers toe te werken. Zodat we onze verantwoordelijkheid nemen voor de tekorten, maar we niet nu al (mogelijk) onnodig draconisch in onze stad gaan snijden.

Want dat laatste is wel een dingetje voorzitter. De eeuwige aloude politieke discussie tussen lasten en baten. Bezuinigen of investeren. Inkomsten en uitgaven. Het standpunt en de inzet van D66 Hoorn hierin de komende maanden is, erg kort samengevat, alsvolgt:

De allerlaatste zin van het verkiezingsprogramma van D66, aan de hand waarvan Sabine, Wouter en ik, verkozen zijn om de stad te dienen, luistert alsvolgt:

‘Mochten de voorzieningen van de gemeente zo onder druk komen staan dat het onbetaalbaar dreigt te worden, kiest D66 er eerder voor de belastingen te verhogen dan om het niveau van onze voorzieningen te verlagen.’

Dat zinnetje heeft nogal wat voeten in de aarde gehad, zult u denken. Een liberale partij die de burgers wil belasten. Dat is raar.

Maar voor ons was het eigenlijk helemaal geen moeilijke keuze. Voor ons valt of staat alles met het woordje ‘proportioneel’. En dus sta ik pal achter de misschien wat onpopulaire boodschap die daar wat ons betreft uit volgt;

Deze coalitie brengt de stad vooruit, de lat omhoog, en maakt Hoorn mooier. En dat kost geld. Maar wat ons betreft zijn het stuk voor stuk keuzes die op zijn allerminst Hoorn een leukere stad maken, maar nog veel vaker zelfs gewoon noodzakelijk zijn om met de tijd mee te gaan.

Neem nou de poort van Hoorn. Met daar onlosmakelijk aan verbonden een autotunnel. Een duur ding, en een rode loper voor de automobilist richting alles wat onze stad straks te bieden heeft. Naast een stadsstrand straks ook autovrije terraspleinen en een poppodium, om maar eens wat te noemen. Is het dan zo onredelijk om daarvoor een bijdrage aan de automobilist te vragen, in de vorm van verhoogde parkeergelden bijvoorbeeld? Wat ons betreft niet. Buitengewoon proportioneel idee zelfs.

En is het dan niet schitterend dat wethouder Assendelft nog voor de zomer naar de commissie komt met een plan dat, naast de wens van de raad om het centrum autoluwer te maken, ook nog eens per ongeluk structureel € 2,3 miljoen oplevert. Een hele hap van het begrotingstekort zomaar opgelost. Mijn oproep nu alvast aan eenieder hier is dan ook. Durf die keuze te maken!

Hetzelfde geldt wat ons betreft voor het gevreesde ‘O’ woord.
De OZB belasting. We zijn al jaren trots dat we geen verhoging doorvoeren, maar diezelfde jaren werd alles om ons heen duurder. Ook voor de gemeente zelf. Is het niet direct, danwel indirect. Bouwplannen zijn steeds ingewikkelder te voorspellen, aanbestedingen mislukken en ramingen kloppen niet meer. Een begroting is gewoonweg niet meer te houden als we krampachtig van onze grootste inkomstenknop afblijven, terwijl we al onze uitgavenkosten, zelfs buiten onze politieke keuzes om, zien stijgen.

Het alternatief is totale stilstand of zelfs achteruitgang. Ambities terug naar nul en doormodderen. Eerlijkheid gebied te zeggen dat die optie waarschijnlijk ook een sluitende begroting kan verzorgen.

Onderhoudsniveau van ons openbaar groen terug naar het bare minimum. Geen oplossingen voor stijgende problemen als onvoldoende klimaatadaptatie en problematische netcongestie. Géén opgeknapt Kersenboogerd en geen poptempel voor jong en oud om trots op te zijn.

En de altijd bij rechts populaire bezuiniging op kunst en cultuur. Alsof het water uitgerekend bij die sector niet juist al jaren tot aan de lippen staat.

En dan wel lekker in het centrum langs de terrassen blijven scheuren in onze auto’s, en ze dan daarnaast parkeren.

En wél lage OZB lasten als ultieme heilige graal.

Maar in die stad zou ík me in ieder geval niet vrij, veilig en prettig voelen. En is dat dan wat je liberaal noemt? Wat D66 betreft niet.