Kerkplein Heumen

Het plein voor de Georgiuskerk in Heumen moet blijven wat het is: een plein voor het dorp. Zoals D66 raadslid Gerard Laenen het verwoorde: ,,Als dit plein verdwijnt voor het dorp, dan raakt Heumen zijn ziel kwijt en dat mag nooit gebeuren.”.

Achtergrond

De parochie heeft de kerk en de grond waarop de kerk staat verkocht aan aannemer Giesbers, in de vorm van een voorlopig koopcontract. Er zijn nu plannen om in de kerk appartementen voor senioren en starters te realiseren. De gemeente pacht het kerkplein voor het houden van activiteiten en als openbare parkeerplaats. Dit contact loopt nog tot 2025. In Heumen is er onrust ontstaan dat het dorpsplein, wat het kerkplein is, als parkeerplaats voor die appartementen gebruikt gaat worden waarmee het algemene gebruik zou verdwijnen.

Motie

De gemeenteraadsleden uit dorp Heumen namen daarop het initiatief om een motie in te dienen waarin het college verzocht wordt te onderzoeken in hoeverre de gemeente een hoofdrol kan spelen bij het integreren van de huidige ruimte in de verdere planontwikkeling en dit te bewerkstelligen door het plein, indien mogelijk, in eigendom te verwerven.

Deze motie werd tijdens de raadsvergadering op 28 januari 2021 ingediend door alle partijen uit de raad gezamenlijk. De motie werd met algemene stemmen aangenomen.

Beluister hier het interview met Gerard Laenen door GL8 over dit onderwerp.

Kerkplein Heumen - Beeld: Gerard Laenen voor D66 Heumen