Interview met onze raadsleden

Ruim een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 is het tijd om eens in gesprek te gaan met de D66 raadsleden, Bernadette Smelik en Gerard Laenen. Het werd een interview via Zoom, passend bij deze tijd. We spraken met beide raadsleden over hun eerste ervaringen toen ze in 2018 nieuw in de raad kwamen, de onderwerpen die ze aan het hart gaan, wat ze leuk vinden maar ook wat ze tegenval. En natuurlijk willen we weten waar ze trots op zijn wat ze bereikt hebben en wat D66 toevoegt aan de Heumense politiek.

Inleiding

Het interview is in 4 stukjes opgeknipt. Een korte aftrap, gevolgd door twee uitgebreide interviews met de raadsleden individueel. We sluiten af met een stukje gezamenlijk interview.

Gerard Laenen

We stellen een aantal vragen aan Gerard om een goed beeld te krijgen van de onderwerpen die Gerard het meest aan het hart liggen en hoe het werk als raadslid bevalt. Zo wordt duidelijk dat Gerard een voorliefde voor het onderwerp gemeentelijke financiën heeft en waarom dat zo belangrijk is.

• Gerard, als nieuw raadslid, wat viel je het eerste op?
  • Wat vindt je het leukste aan het werk als raadslid?
  • Wat valt je tegen? Of wat vindt je het moeilijkst?
  • Welk onderwerp of thema gaat je het meest aan het hart?
  • Wat vond je de moeilijkste beslissing / stemming?
  • En waar ben je het meest trots op?
  • Hoe houdt je balans tussen privé, je werk in het onderwijs en je politieke werk?

Bernadette Smelik

Ook van Bernadette willen we alles weten over haar ervaringen en waar ze een warm gevoel van krijgt. Met Bernadette zoemen we ook in op de specifieke D66 rol en D66 verworvenheden. Daarbij vallen de rol als bruggenbouwer en het onderwerp inclusiviteit op.

• Bernadette, hoe beleefde jij de eerste weken, bijna 3 jaar geleden? Wennen als raadslid en tegelijkertijd bezig zijn met de coalitieonderhandelingen.
  • Wat vindt je het leukste aan het werk als raadslid?
  • Wat valt je tegen? Of wat vindt je het moeilijkst?
  • Waar ben je het meest trots op wat de fractie de afgelopen jaren gepresteerd heeft?
  • Op welke onderwerpen maakt D66 het verschil?
  • Welk echt D66-ding hebben jullie als fractie bereikt?
  • Waar heb je het meest spijt van dat niet gelukt is?

Gezamenlijke afsluiting

Aan het einde van het interview blikken we vooruit naar de resterende raadsperiode en de aanloop naar de verkiezingen van 2022. Wat kunnen we nog verwachten? Welke D66 thema’s moeten in een volgende periode (nog) meer aan bod komen? En hoe kijken ze nu aan tegen hun besluit om zich in 2018 verkiesbaar te stellen?