Groningse politiek loopt mee in Pride Parade 2023

In de week van 14 augustus was het niet alleen KEI-week, de introductieweek voor nieuwe studenten in Groningen, maar ook Pride Groningen. Op vrijdag 18 en zaterdag 19 augustus hulde de Stad zich in regenboogkleuren voor het vieren van Pride. Verspreid over de hele stad waren verschillende activiteiten, waaronder een dragverkiezing en Roze Kerk. Ook D66 liet zich zien op Pride Groningen.

Nieuw dit jaar was een heuse Pride Parade, een tocht onder leiding van een roze trekker die door heel Groningen ging. De eerste Pride was een optocht ter herdenking van de Stonewall rellen in New York. Deze ontstonden op 28 juni 1969, toen de politie een inval deed in de homobar Stonewall Inn in de wijk Greenwich Village. Daarom is Pride geen echte Pride zonder een parade. “Dit is dus het gedeelte waar het draait om jezelf zijn, gezien worden, en trots zijn op wie je bent!”, aldus de website van Pride Groningen. Aan deze demonstratieve en kleurrijke optocht deden o.a. meerdere wagens (Noorderpoort en Paradigm) met muziek, diverse organisaties, en een koets met drags mee.

In deze parade liep ook een blokje Groningse politiek mee. De organisatie van Pride Groningen zet zich in voor het zichtbaar maken van diversiteit en het creëren van bewustwording, waarden waar ook D66, PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren en Volt voor staan. Deze partijen liepen dan ook op zaterdag gezamenlijk mee met de Parade.

Als één blok achter Pride en achter diversiteit staan, dat is het doel van deze actie. De organisatie van het politieke statement, in handen van Joren van Veen (PvdA) en Bregje Hoed (D66), is dan ook blij dat er zo veel verschillende partijen zich gemeld hebben om mee te lopen. Raadslid Van Veen: “Ik vind het een mooi signaal afgeven dat we met een groot aantal politieke partijen meelopen bij deze Groningse Pride. Want gelijke rechten, respect en acceptatie voor queer-mensen zijn helaas nog steeds niet vanzelfsprekend. Daarom is de Pride zo belangrijk en daarom is het extra mooi dat we dit jaar ook een prachtige Groningse editie hebben!” D66 woordvoerder Vincent van Boswijk is het hiermee eens. “Met Pride Groningen laten we zien we in in onze stad iedereen omarmen en dat er ruimte is voor iedereen ongeacht seksuele of genderidentiteit.”

De parade was een enorm succes en trok veel aandacht. Er liep maar liefst 2500 man mee, waaronder dus de vijf politieke partijen. D66 was daarnaast ook ’s ochtends te vinden op de infomarkt, waar zij verder hebben benadrukt dat iedereen er mag zijn. Op de infomarkt deelden we flyers uit met onze plannen zodat jij overal jezelf kan zijn. Ben je benieuwd wat die plannen zijn? Kijk dan hieronder.

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.