De auto, parkeren en beleid

Over weinig onderwerpen heeft de inwoner van Gouda een zo uitgesproken mening als over parkeren. Het parkeren van een auto kost ruimte; schaarse ruimte die we graag goed en eerlijk met elkaar verdelen. Hoewel een auto niet meer weg te denken is uit het hedendaagse straatbeeld is de manier waarop we over de auto praten wel aan vooruitgang onderhevig.

Ruimte inzet


We willen als stad bereikbaar zijn maar tegelijkertijd willen we ook parken, groen en water waar we kunnen recreëren of gewoon even kunnen bijkomen of genieten. Daarnaast biedt ‘groen’ bij warme zomers ruimte om de hitte te verminderend en bij natte seizoenen het water beter te kunnen afvoeren. Kortom de Goudse ruimte is breed en divers inzetbaar.

VCP

Alweer enkele jaren geleden is het Verkeerscirculatieplan (kortweg VCP) aangenomen. Een van de hieruit voortvloeiende maatregelen gold parkeerbeleid. Voor de binnenstad geldtdaarom al langere tijd betaald en gereguleerd parkeren. Voor de wijken Korte Akkeren en Kort Haarlem – wijken rondom de stad waar de parkeerdruk toegenomen is – geldt dat per 2025 betaald en gereguleerd parkeren wordt ingezet.

Middels een scenario-uitvraag in de hiervoor genoemde wijken is geïnventariseerd aan welke vorm van betaald parkeren de wijken behoefte hebben. Voorafgaand aan die uitvraag is in verschillende commissievergaderingen uitgebreid gesproken over wensen, mogelijkheden en uitdagingen. D66 heeft zich in de commissievergaderingen en in gesprekken met bewoners altijd voorstander getoond van betaald en gereguleerd parkeren zodat wijken leefbaar en bereikbaar blijven. Haalbaar en uitvoerbaar beleid gaan voor D66 Gouda hand in hand met consistent en consequent beleid. 

Flankerend beleid

We spraken in oktober met de wethouder over flankerend beleid – aanvullend beleid om eventuele negatieve effecten te verminderen – dit resulteerde in de notitie die voor D66 vervat wat de zorgen waren. Het flankerend beleid is middels de geamendeerde parkeernotitie op 11 december in de raadsvergadering voorgelegd ter besluitvorming. De verordening zoals deze nu voor ligt is voor D66 een mooie weergave van de discussie van de afgelopen tijd. Een paar punten zijn in de Raadsvergadering ter versterking van de verordening voorgelegd, maar de nota als geheel kan zeker op instemming van de D66-fractie kunnen rekenen.

Inmiddels heeft besluitvorming plaatsgevonden en is de gewijzigde Parkeerverordening Gouda 2024 in grote meerderheid aangenomen.