Politieke gevolgen Ecopark

Woensdag 21 augustus vond er een extra ingelaste raadsvergadering plaats om de politieke gevolgen te bespreken naar aanleiding van het rapport van de Groene Hart Rekenkamer over het Ecopark. Wethouder Michel Klijmij – van der Laan neemt deze avond zijn politieke verantwoordelijkheid en treedt af. Hieronder de spreektekst van de fractievoorzitter Evert Bobeldijk die tijdens deze raadsvergadering is uitgesproken.

Het project Ecopark is vanaf de start in 2020 politiek beladen. De besluitvorming erover verloopt hectisch en de raad geeft het college een motie mee, waarin de ambities en de wens van de raad om meegenomen te worden in het proces nog eens extra worden aangezet. De raad vraagt de wethouder destijds specifiek over dit project actief en uitgebreid geïnformeerd te worden over voortgang en de verdere planvorming.

Toch valt de informatiestroom, ondanks de gevoeligheid, daarna droog, wellicht ook door een wethouderswisseling.
Bij de diverse besprekingen van het onderwerp in de raad zien we daarna dat er spanning bestaat tussen de uitleg van de wethouder en die van de raad over de voortgang van het project. Met name over de informatieverstrekking aan de raad en de projectsturing door de wethouder.

Om die verschillen in uitleg uit de weg te ruimen en tot een meer gezamenlijk beeld en gedeelde conclusies te komen lijkt onafhankelijk onderzoek op dat moment de beste weg. Die weg werd daarom door zowel de unanieme raad als ook het college gesteund. Dat betekent wat ons betreft dat de conclusies van zo’n onafhankelijk onderzoek zwaarwegend zijn.

Voorzitter, mijn fractie is erg geschrokken van het onderzoek, met name van de conclusies die getrokken worden. De dag dat het onderzoek openbaar werd heb ik de wethouder gesproken en hem gemeld dat de conclusies van het rapport wat ons betreft grote gevolgen hadden voor zijn positie, en dat het goed zou zijn als hij zelf hierin de logische vervolgstappen zou ondernemen.

Voorzitter, de fractie van D66 neemt de conclusies en aanbevelingen van het onderzoek van onze Groene Hart Rekenkamer serieus. Op 11 september staan we graag met het college stil bij de aanbevelingen en de opvolging daarvan. Het is goed dat daar nu al werk van wordt gemaakt en we zijn blij dat het Ecopark inmiddels open is voor onze inwoners.

Vanavond hebben we het over de conclusies; en die liegen er niet om, maar het is òns onderzoek en het zijn daarmee ook ònze conclusies. Het rapport noopt tot het nemen van politieke verantwoordelijkheid door de wethouder voor wat zich in dit dossier door de jaren heen, ook onder zijn voorganger, heeft voorgedaan.

Deze wethouder, met een enorm hart voor onze stad, heeft zich met al zijn energie gestort op een groot aantal lastige portefeuilles; daar zijn we hem zeker erkentelijk voor, maar door zijn rol als verantwoordelijk portefeuillehouder voor het project Ecopark is zijn positie wat ons betreft onhoudbaar geworden; hoe pijnlijk we dat ook vinden voor de persoon Michel Klijmij – van der Laan.