D66 stelt vragen over de milieustraat

Afgelopen week informeerde de gemeente Goirle haar inwoners over de nieuwe maatregelen voor het wegbrengen van afval naar de milieustraat. Dit heeft geleid tot veel reuring op straat, in de krant en op de socials. Ook D66 fronst zijn wenkbrauwen en heeft daarom vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

Milieustraat Goirle

De milieustraat is al een tijdje “talk of town” in Goirle en Riel. Ook wij horen vaak dat inwoners niet blij zijn met de manier waarop zij hun afval kwijt kunnen. Inwoners ervaren een hoge prijs en willekeur in de te betalen kosten. Soms wordt voor een complete aanhanger een tientje gevraagd en betaal je voor een bureaustoel 25 euro. Nu lijkt de service bij de milieustraat nog een deuk te krijgen. Inwoners moeten naar Esbeek of Tilburg om hun groenafval kwijt te kunnen. Daar boven op gaan ze daar ook nog voor betalen. Vaak wordt verzucht; was het maar zoals in Tilburg.

Afval kost geld

Wat D66 betreft wordt de milieustraat niet gratis. Het verwerken van afval kost nu eenmaal geld. De vraag is alleen wie betaalt dat? D66 vindt dat de vervuiler moet betalen. Maar wel op een eerlijke manier. Daarbij hoort een goede service.

Afspraken tussen raad en college

In oktober 2021 heeft de gemeenteraad het college opdracht gegeven om anders naar verwerken van afval te gaan kijken. Die nieuwe manier van werken zou moeten passen bij de behoefte van onze inwoners. Bovendien zou er samengewerkt worden met inwoners en een duurzame balans gezocht worden tussen milieu, service en kosten.

Vragen aan het college

D66 krijgt het idee dat met de aangekondigde maatregelen het wegbrengen van afval alleen maar slechter aansluit bij de behoefte van onze inwoners. Daarom hebben we om opheldering gevraagd bij het college door in eerste instantie vragen te stellen.