GOES – De gemeente Goes moet een gastvrije, toegankelijke en inclusieve gemeente zijn voor al haar inwoners en bezoekers. Zeker nu in Coronatijd is duidelijk dat we dat niet zijn voor met name mensen met buik- blaas problemen. Er is slechts één openbaar toilet in de binnenstad en op dit moment zijn alle andere locaties (horeca) met een beschikbaar toilet gesloten. De fractie van D66 dient vanavond tijdens de raadsvergadering daarom samen met Partij voor Goes, PvdA en GroenLinks een motie in om toiletbeleid te ontwikkelen.

Een toilet voor iedereen

Slechts 1/3 van de gemeenten heeft voldoende openbaar toegankelijke toiletten. Deze partijen willen daar in Goes iets aan doen. Het te ontwikkelen toiletbeleid omvat dan alle toiletbezoekers, met of zonder beperking en met – voor de korte termijn – specifieke aandacht voor de Coronasituatie. “Wanneer de strenge Coronamaatregelen weer wat minder worden, roepen we als gemeente iedereen op om lokaal te winkelen. Dan moeten we ook zorgen dat je naar het toilet kan.” zegt Saskia Verheij van D66. “Tegenwoordig zijn er al toiletten te plaatsen die zelfreinigend zijn. Daar is geen bezetting voor nodig en ze kunnen ervoor zorgen dat er dan altijd een toilet in de buurt is.”

Inclusieve gemeente

D66 vindt dat het gebruik kunnen maken van een schoon en toegankelijk toilet een mensenrecht is. Op belangrijke knooppunten een genderneutraal, zelfreinigend toilet is belangrijk om iedereen erbij te laten horen.Verheij: “Iedereen zou zich vrij en prettig moeten kunnen voelen om onze gemeente te bezoek of te winkelen in de binnenstad.”