Goes moet veiliger voor fietsers: tijd voor duidelijke keuzes op het Poelplein

De verkeersveiligheid op de Goese rotondes staat al langer onder druk. Uit recente berichtgeving van PZC en Omroep Zeeland komt de rotonde bij het Poelplein opnieuw naar voren als één van de gevaarlijkste plekken van de stad. De situatie is onoverzichtelijk, automobilisten weten niet altijd wie voorrang heeft en fietsers voelen zich kwetsbaar — vooral tijdens spitsuren en bij schooltijden.

De gemeente laat nu onderzoeken hoe het veiliger kan: met uniforme bebording, duidelijke oversteekplaatsen en, waar het echt nodig is,De verkeersveiligheid op de Goese rotondes staat al langer onder druk. Uit recente berichtgeving van PZC en Omroep Zeeland komt de rotonde bij het Poelplein opnieuw naar voren als één van de gevaarlijkste plekken van de stad. De situatie is onoverzichtelijk, automobilisten weten niet altijd wie voorrang heeft en fietsers voelen zich kwetsbaar — vooral tijdens spitsuren en bij schooltijden.

De gemeente laat nu onderzoeken hoe het veiliger kan: met uniforme bebording, duidelijke oversteekplaatsen en, waar het echt nodig is, fietstunnels.

Rotonde vlakbij de Spooronderdoorgang - Beeld: Jeroen van de Merwe

Noodklok

Voor D66 Goes is dit geen nieuwe ontwikkeling. Wij waarschuwden al in december 2024 voor de risico’s op het Poelplein. Ouders, sporters en scholieren gaven aan dat ze de rotonde liever vermijden, en er vonden meerdere bijna-ongelukken plaats. Wij vroegen toen om een structurele aanpak, niet alleen om kleine aanpassingen.

Serieus onderzoek naar fietstunnel

Het Poelplein is een druk verkeersknooppunt. Fietsers uit de binnenstad, scholieren van Ostrea en het Goese Lyceum, en verkeer van en naar ’s-Heer Hendrikskinderen kruisen elkaar hier. Door de combinatie van drukte en snelheid blijft het de vraag of een gelijkvloerse oplossing voldoende veiligheid kan bieden.

Een fietstunnel haalt het conflict tussen auto en fiets volledig weg en zorgt voor een voorspelbare, veilige oversteek. D66 vindt dat deze optie serieus moet worden onderzocht, met een eerlijke vergelijking van kosten en maatschappelijke baten.

Eén systeem voor
álle rotondes

Een belangrijk deel van het probleem is dat rotondes in Goes verschillend zijn ingericht. Dat zorgt voor verwarring. D66 pleit al langer voor één gemeentebrede standaard:

éénrichtingsfietspaden rond alle rotondes, met de klok mee;
voorrang voor fietsers, overal op dezelfde manier geregeld;
uniforme bebording en belijning;
fietstunnels op plekken waar gelijkvloerse veiligheid niet haalbaar is.

Deze lijn staat in ons verkiezingsprogramma en sluit aan bij landelijke richtlijnen.

Samen veilig vooruit

Goes groeit. En daarmee ook de druk op onze infrastructuur. D66 wil dat iedereen veilig kan fietsen: kinderen op weg naar school, ouderen op weg naar de supermarkt en inwoners die duurzaam van A naar B willen.

Onze inzet

Het Poelplein moet een veilige, overzichtelijke fietsoversteek worden;
rotondes moeten uniform en voorspelbaar zijn;
fietstunnels moeten een volwaardige optie zijn, niet een laatste redmiddel.

Goes moet veiliger. En het Poelplein is waar we moeten beginnen. Het kan wél.

Artikel 04-12-2025 - Beeld: PZC