Iedereen is weer welkom in de coffeeshops van Goes

Goed nieuws voor onze gemeente: het i-criterium wordt definitief opgeschort! Dit betekent dat iedereen weer welkom is in de coffeeshops van Goes. Daarnaast is de limiet per aankoop verhoogd van 3 naar 5 gram. 🌿Wij hebben ons daar al een aantal jaar voor ingezet, samen met PvdA/GL en VVD en nu eindelijk realiteit.

Einde aan straathandel komt in zicht

Het besluit om het i-criterium op te schorten volgt op het onderzoek dat werd ingesteld naar aanleiding van de motie van D66, VVD en PvdA/GL, waarin werd opgeroepen tot het heroverwegen van het i-criterium. Uit het onderzoek bleek dat de beperking van de verkoop aan enkel Nederlandse inwoners juist leidde tot een toename van de straathandel en overlast in de gemeente. Door deze maatregel op te schorten, verwachten we een aanzienlijke afname van de illegale verkoop op straat en een verbetering van de veiligheid en leefbaarheid in Goes.

De coffeeshophouders geven bij ons aan dat de proef goed is verlopen, ze zijn blij met het regelmatige overleg met de gemeente en zijn positief over deze beslissing van de burgemeester. Ze zien de effecten meteen terug op straat, er zijn nauwelijks nog straathandelaren te vinden in de omgeving van de coffeeshop.

Meer vrijheid, meer veiligheid

“We zijn enorm blij met dit besluit,” zegt onze fractievoorzitter van D66 Goes, Martin Wissekerke. “Dit is een belangrijke stap in het terugdringen van de straathandel en het herstellen van de vrijheid van alle bezoekers van onze coffeeshops. Het verhogen van de maximale hoeveelheid cannabis per aankoop naar 5 gram is ook een positieve ontwikkeling die ervoor zorgt dat consumenten minder vaak hoeven te kopen, wat de straathandel verder vermindert. Complimenten voor onze burgemeester die zo voortvarend aan de slag is gegaan in onze gemeente.”

Een veilige en inclusieve gemeente

Met dit resultaat laat D66 Goes opnieuw zien dat we ons inzetten voor een veilige, inclusieve en leefbare gemeente.

Wij blijven ons inzetten voor progressieve veranderingen die bijdragen aan het welzijn van onze gemeenschap. We zullen de impact van dit besluit nauwlettend blijven volgen en blijven werken aan een veilige en leefbare stad voor iedereen.