De geluid-flitspaal: rust in de straat

Slimme technologie is niet alleen iets voor grote steden of verre toekomstplannen. Ook in Goes kunnen we slimme oplossingen inzetten om ons leven prettiger, veiliger en duurzamer te maken. Denk aan straatverlichting die automatisch dimt, verkeerslichten die meedenken of sensoren die helpen onze leefomgeving gezonder te maken.

Komende weken

De komende weken deelt D66 Goes in een nieuwe webserie inspirerende voorbeelden van zogeheten Smart City-toepassingen. Dit zijn innovaties die elders in Nederland al succesvol worden gebruikt en die ook in onze gemeente veel kunnen betekenen. Ze maken handhaving slimmer, besparen energie, verbeteren de veiligheid en zorgen voor een schonere leefomgeving – vaak met minder mensen en lagere kosten.

In elke aflevering bespreken we één slimme oplossing: van de geluid-flitspaal tot slimme straatverlichting en van digitale bankjes tot verkeerslichten die denken als een inwoner. We laten zien hoe ze werken, wat inwoners ervan merken en waarom ze passen bij een toekomstbestendig Goes.

Rondje Goes

Deze keer bespreken we de geluid-flitspaal. Al geruime tijd ontvangen we meldingen van inwoners over aanhoudende geluidsoverlast en te hoge snelheden van motoren en auto’s op diverse wegen in en rond Goes. Met name op de Patijnweg, Middelburgsestraat, Oranjeweg en Westhavendijk wordt structureel te hard gereden. Deze wegen maken deel uit van een zogenoemd “rondje Goes” – een populaire route voor bestuurders die rondjes rijden door de stad.

Maatregelen
onvoldoende effect

Inwoners ervaren dit niet alleen als hinderlijk, maar ook als onveilig. Er is sprake van gevaarlijke verkeerssituaties, vooral op momenten dat het druk is met fietsers of voetgangers. Daarbij zorgt het optrekken, afremmen en onnodig hard rijden van motoren en auto’s voor forse geluidsoverlast in aangrenzende woongebieden.

Inwoners geven aan dat zij tot nu toe weinig verbetering merken en dat bestaande maatregelen onvoldoende effect hebben. Ook wijzen zij op voorbeelden uit andere gemeenten – zoals Rotterdam – waar gebruik wordt gemaakt van geluidsflitspalen om geluidsoverlast van motoren en auto’s actief te handhaven.

flitspaal met extra oren

De geluid-flitspaal is een nieuwe techniek die dat probleem aanpakt. Hij werkt eigenlijk als een gewone flitspaal, maar dan met extra oren. Microfoons meten het geluidsniveau, en zodra het boven de norm komt, maakt de paal een foto van het kenteken. Een algoritme koppelt het geluid aan het juiste voertuig, zodat eerlijk wordt vastgesteld wie de herriemaker is.

Bestaande proeven

In Rotterdam en Utrecht draaien al proeven en ook Amsterdam test geluidsdisplays als opstap naar handhaving. Voor inwoners betekent het simpelweg: minder nachtelijk lawaai, een eerlijkere aanpak en een rustigere buurt zonder extra handhavers op straat. Uit eerste metingen blijkt dat vooral motoren, auto’s en brommers overlast veroorzaken.

Zou jij zo’n geluid-flitspaal in jouw wijk willen? Praat mee op onze socials en laat een comment achter.