D66: succes Duurzaamheidslening verder uitbouwen!

De door D66 van harte gesteunde “Stimuleringslening duurzaamheid”, ook wel bekend als de duurzaamheidslening, is een groot succes. Begin februari sprak de gemeenteraad over voorstellen om nog meer inwoners op deze manier met het verduurzamen van hun huis te helpen. D66 was een van de partijen die die voorstellen steunde. Met de duurzaamheidslening is het voor meer mensen mogelijk hun huis te verduurzamen en zo te besparen op hun energierekening en tegelijkertijd winst voor het milieu te boeken.
De gemeente gaat nog eens 1 miljoen euro beschikbaar stellen om uit te geven aan leningen die inwoners het mogelijk moeten maken hun huis te verduurzamen, zoals door het leggen van zonnepanelen, en het verbeteren van raam-, gevel-, dak- en/of vloerisolatie. Maar ook de aanschaf en installatie van een warmtepomp kan met zo’n lening worden betaald.
Niet alleen moet er meer geld beschikbaar komen voor leningen: D66 vindt dat het ook mogelijk moet worden om zelf de werkzaamheden uit te voeren en de lening alleen te gebruiken voor de aanschaf van de benodigde materialen. Om dit voor elkaar te krijgen hebben we samen met enkele andere partijen een voorstel ingediend. Het college gaat dit nu uitwerken zodat binnenkort ook doe-het-zelvers aanspraak kunnen maken op een duurzaamheidslening.
Sinds de start van de duurzaamheidslening zijn er door de gemeente al 428 leningen verstrekt, gemiddeld voor € 6.956. Naast de regeling van de gemeente is er ook een landelijke regeling: de nationale energiebespaarlening. Als je overweegt een duurzaamheidslening aan te vragen, is het de moeite waard om de voorwaarden van de twee regelingen te vergelijken. Zo is momenteel de rente die moet worden betaald op duurzaamheidsleningen van de gemeente lager dan die van de landelijke regeling.