Goed onderwijs als basis voor gelijke kansen
Onderwijs is meer dan alleen leren lezen en schrijven. D66 vindt het belangrijk dat kinderen zich breed ontwikkelen en zich voorbereiden op meedoen in ons land; met aandacht voor gezond leven, gevoel voor geldzaken (financieel bewustzijn), duurzaamheid, digitaal worden en verschillen in cultuur en seksuele voorkeur. Deze brede ontwikkeling en gelijke kansen voor alle kinderen zijn de rode draad voor onze onderwijsplannen. Daarom wil D66 de volgende maatregelen:
- D66 wil voor elk kind een Rijke Schooldag; een programma van een hele dag waarbij kinderen kennismaken met onder andere sport, cultuur en natuur. Daarbij hoort ook het verzorgen van gezond eten op school, want op een lege maag kun je niet leren.
- In Enschede is al veel aandacht voor samenwerking tussen jeugdzorg, onderwijs en wijkhulp. D66 wil hier moeite voor blijven doen, zodat het kind dus echt centraal staat. Daarom blijven we geld en energie stoppen in Integrale Kindcentra (IKC’s): scholen waar ook jeugdhulp, wijkzorg, buitenschoolse opvang en sport en cultuur een plek hebben.
- We gaan door met het programma ‘de Twentse Belofte’. Dit programma draait om voorkomen dat mensen te vroeg van school gaan (vroegtijdige schoolverlaters).
- In Enschede kan 24% van de volwassenen niet goed lezen en schrijven: laaggeletterden. D66 blijft moeite doen voor een complete aanpak van laaggeletterdheid. We helpen bijvoorbeeld ouders met lezen en schrijven, zodat we problemen voorkomen bij kinderen. Daarnaast wil D66 dat kinderen genoeg mogelijkheid krijgen om veel te kunnen lezen.
- D66 moedigt ideeën aan om leerlingen kennis te laten maken met Duitsland en de Duitse taal. Denk hierbij aan uitwisselingen, de Euregionale Doorlopende Leerlijn en stageplaatsen in Duitsland.
- Enschede heeft een belangrijke regiofunctie; daarom komen er ook veel leerlingen van buiten Enschede naar onze scholen. Enschede doet als eerste iets om als één partij contact te hebben met schoolbesturen. Nu moeten deze besturen nog met 14 gemeenten spreken, met allemaal eigen ideeën.
- Door de coronacrisis kampen leerlingen met achterstanden. D66 wil tussendoor al beoordelen wat er met het coronageld (NPO) gebeurde. Waarom? Zodat het geld zo veel mogelijk naar blijvende projecten gaat en direct naar hulp voor leraren die lesgeven in het onderwijs.
- D66 wil duurzaam ingerichte schoolgebouwen met veel groen; scholen die een gezond binnenklimaat hebben en een voorbeeldfunctie als het gaat om gezond en duurzaam leven. D66 wil daarom de “Gezonde school” aanmoedigen voor leerlingen, met bijvoorbeeld groene schoolpleinen, goede ventilatie en moestuinen.
- D66 vindt dat de gemeente samenwerking tussen lokale sport- en cultuurverenigingen en scholen moet ondersteunen. Voor kinderen geeft dit de mogelijkheid kennis te maken met bijvoorbeeld verschillende sporten, muziekinstrumenten en theater. Bij verenigingen kan dit zorgen voor nieuwe leden.
Les vóór de schoolleeftijd: voorschoolse educatie
In de leeftijdsgroep 0 tot 4 jaar bestaat de kans dat kinderen zich niet goed ontwikkelen; er kunnen ontwikkelachterstanden voorkomen. Daardoor maken niet alle kinderen een goede start op de basisschool.
D66 wil dat kinderen samen opgroeien, het liefst in de eigen wijk. En dat er op jonge leeftijd aandacht is voor hun ontwikkeling.
- Wij willen dat alle kinderen van 0 tot 4 jaar gratis kinderopvang krijgen. Zo doen we al vroeg moeite voor hun taalontwikkeling. En zo komen meer kinderen op jonge leeftijd in aanraking met andere kinderen om samen te leren spelen en samen te leren.
Basisschool
D66 deed moeite om kinderen beter te leren lezen door bibliotheken op scholen te krijgen. D66 wil hiermee doorgaan en daarmee zorgen dat alle kinderen genoeg kunnen lezen.
Middelbare school
D66 wil dat kinderen het maximale uit zichzelf kunnen halen. Hiervoor is het belangrijk dat kinderen bij de overgang van basisschool naar middelbare school niet te vroeg al uit elkaar worden gehaald op basis
van hun leerniveau. Ook is het belangrijk dat kinderen op een niveau worden ingedeeld dat bij hen past. Daarom stellen we hieronder een aantal maatregelen voor:
- D66 moedigt middelbare scholen aan om met brede brugklassen te werken. D66 wil ook zo veel mogelijk brede scholen en dus geen aparte plekken voor de verschillende onderwijsniveaus.
- D66 wil onderzoek naar te laag advies voor de middelbare school voor leerlingen. Dit geeft ons de kans bepaalde scholen en wijken te helpen als leerlingen daar vaker op een te laag niveau worden ingedeeld.
- D66 wil samenwerking tussen leerkrachten uit groep 8 en de brugklas ondersteunen. Zo bereiken we dat leerlingen goed worden overgedragen van de basisschool naar de middelbare school.
Beroepsonderwijs en universiteit
Voor beroepsonderwijs en universiteit stellen we het volgende voor:
- D66 wil dat de samenwerking van mbo, hbo en wo met gezondheidsinstellingen als GGZ, GGD en verslavingszorg doorgaat en sterker wordt.
- D66 wil dat de gemeente samenwerking tussen bedrijven en de Universiteit Twente, Saxion en ROC van Twente blijft ondersteunen voor genoeg geschikte stageplaatsen voor studenten, zowel in de regio als in Duitsland.
- D66 wil eraan meehelpen dat mbo-studenten betaalde stages kunnen vinden aan de andere kant van de grens (in de vorm van een Ausbildung). Dit vergroot de stage- en baankansen en geeft een unieke kans om kennis te maken met het werken in Duitsland.
- Sinds een paar jaar zijn er op initiatief van D66 twee studenten aan het werk als ambtenaar. D66 wil doorgaan met het project met de student-ambtenaren. Zo mogen studenten meehelpen plannen te maken en voelen ze dat ze meer horen bij de gemeente.
- Onderzoek, stages en afstudeeropdrachten kunnen veel waarde hebben voor onze stad. Daarom is D66 voor het uitschrijven van projecten door de gemeente voor studenten van ROC van Twente, Saxion en Universiteit Twente.