Vang asielzoekers op in de Noordmolen

D66 wil de Noordmolen, het voormalige kantoorpand van de gemeente Enschede aan de Molenstraat, aan het COA en de Veiligheidsregio Twente aanbieden als mogelijk onderdak voor asielzoekers. Dus niet alleen voor Oekraïners, waar het pand nu voor in gereedheid wordt gebracht, maar voor alle asielzoekers. Daarvoor dienen we dinsdag 7 juni een motie in.

Noodopvang voor 150 asielzoekers

Afgelopen week werd bekend dat de veertien Twentse gemeenten samen op zoek moeten naar één of meer locaties, die voor een periode van twee weken kunnen worden ingericht voor de opvang van in totaal 150 asielzoekers. Het gaat om de noodopvang van asielzoekers in de periode van 27 juli tot 9 augustus.

10.000 plekken ongebruikt

De Noordmolen wordt momenteel verbouwd, zodat er 250 Oekraïners kunnen worden opgevangen. We zijn blij dat Enschede openstaat voor het opvangen van mensen uit Oekraïne. Naast de Noordmolen is Tesinkweide in Boekelo aangewezen als opvangplek. Het punt is alleen dat Enschede eerder gevraagd is 500 plekken te leveren, terwijl in heel Nederland ongeveer 10.000 van de 60.000 plekken voor Oekraïners ongebruikt zijn.

Slapen op stoelen

En dat terwijl in Ter Apel bijna elke nacht mensen op stoelen moeten slapen omdat de opvang voor ‘reguliere’ asielzoekers overvol zit. Dat heeft vooral te maken met de gebrekkige doorstroming van mensen naar reguliere woningen die een verblijfsstatus hebben gekregen. Zo hebben nog slechts twee gezinnen vanuit de noodopvang op Vliegveld Twenthe een woning gevonden.

Daarom lijkt het ons goed als de Noordmolen aan het COA en de Veiligheidsregio Twente wordt aangeboden als een noodopvanglocatie voor asielzoekers. Zo kunnen we voorkomen dat er steeds maar weer met mensen moet worden gesleept door het land. Eind juni sluit de opvang op Luchthaven Twenthe. Wat ons betreft kunnen er 250 mensen uit deze locatie doorstromen naar de Noordmolen. Het lijkt ons daarbij overbodig om de opvang voor slechts twee weken aan te bieden. Het idee was dat de in de Noordmolen mensen konden worden opgevangen totdat het pand nodig is voor de ontwikkeling van Centrumkwadraat. Laten we aan die einddatum vasthouden.

Uiteraard is het huisvesten van asielzoekers in de Noordmolen geen ideale situatie. Maar zo lang een echte oplossing door Den Haag maar niet geregeld wordt, vinden we dat we een helpende hand moeten bieden aan vluchtelingen die naar Nederland komen. We hopen dat morgen tijdens de raadsvergadering een meerderheid van de raad dat ook vindt en ons voorstel zal steunen.