Terugblik Els Borst Netwerk lezing 2024

Op dinsdagavond 4 juni – aan de vooravond van de Europese verkiezingen – vond in Den Haag onze jaarlijkse Els Borst Netwerk lezing plaats, met als thema ‘solidariteit en veiligheid’.

De secretaris van het EBN, Elly André, was de host van de avond.

Kajsa Ollongren

Onze minister van Defensie, Kajsa Ollongren, was de keynote spreker van de avond. Zij hield een vlammend betoog voor onze gezamenlijke opdracht de democratie krachtig en vitaal te houden. Daarbij benadrukte ze het belang van Europa als bastion van vrijheid, van democratie en van humane wetten.

Uiteraard riep ze ook de aanwezigen op om hun stem te laten horen tijdens de verkiezingen voor het Europees Parlement op 6 juni:
Verkiezingen gaan over ons, over het hier en nu en over de generaties na ons, de toekomst. Over emancipatie, over hoe we de wereld willen doorgeven. Daarom gaat politiek voor mij over hoop, over idealen. Het nastreven van vooruitgang, in plaats van je gelijk.

Menselijkheid is geen instrument voor een politieke agenda. Menselijkheid is universeel. Laten we die gedachte doen doorklinken in het stemhokje aanstaande donderdag.”

Spoken word

Ayla Schneider luisterde de avond op met een prachtige voordracht van de ode aan Els Borst, Wat als.

Zij gaf woorden. Droeg zorgen, deelde macht. Zij stond naast ons. Zij aan zij.”

Klik hier voor de volledige tekst

‘Ga aardappels schillen of zoiets’

Atria onderzoek Paula Thijs vertelde de aanwezigen meer over het onderzoek naar online haat jegens vrouwelijke politici dat onlangs gepubliceerd is. D66 vrouwen steken met kop en schouders erbovenuit, als het op haat- en dreigberichten op onder andere social media aankomt. En een deel van onze vrouwelijke politici (en van andere partijen) past daardoor in meer of mindere mate zelf-censuur toe in wat zij wel/niet post en in hoeverre ze dus in de publieke ruimte haar mening laat horen. Een zorgelijke ontwikkeling!

“Vrouwen zijn nog steeds ondervertegenwoordigd in de Nederlandse politiek.(Online) agressie en geweld beperkt hen in hun functioneren en hun vrijheid om zich in het publieke debat uit te spreken.”

Klik hier voor het volledige onderzoek “Ga aardappels schillen of zoiets”.

Panel discussie

Els Borst Netwerk voorzitter Yassmine el Ksaihi ging met panelleden Raquel García Hermida-van der Walle (kandidaat #2 Europese Verkiezingen), Fonda Sahla (oud D66 kamerlid) en Paula Thijs (onderzoeker Atria) in gesprek over drempels die zij ervaren hebben om politiek actief te worden, de online haat die zij wel/niet meemaken en wat we eraan kunnen doen – solidariteit speelt ook hier een grote rol. En het gaat niet (alleen) om vrouwen weerbaarder maken, het gaat erom dat dit probleem wijd erkend wordt. ‘Don’t fix the women, fix the system’.

Europese vrouwen

We sloten de avond af met een korte presentatie van alle vrouwen die voor D66 op de lijst voor de Europese Verkiezingen staan, die naadloos overging in een gezellige netwerkborrel waar oude bekenden elkaar weer tegenkwamen en nieuwe connecties gemaakt werden. Kortom: een geslaagde avond!

Alle foto’s van de avond zijn gemaakt door Jeroen Kooijman.