Sigrid Kaag wint Inspiratieprijs 2023

Sigrid Kaag: “Jullie prijs heeft me zeer geraakt. In je leven kun je maar een paar dingen hopen te doen, met name het goede voor anderen en in je handelen ook een voorbeeld te zijn voor vrouwen en meisjes. Dat heb ik altijd in gedachten: om te spreken voor vrouwen en meisjes, zeker als je op een positie bent waar dat niet alleen kan, maar ook móét doen.”

Winnares Inspirateprijs 2023

Op zaterdag 9 september  werd, tijdens de Els Borst Netwerkdag, de Els Borst Netwerk Inspiratieprijs 2023 uitgereikt aan Sigrid Kaag, voormalig partijleider van D66 en (demissionair) vice-premier en minister van Financiën. De toekenning van deze prijs is het resultaat van de verkiezingen door leden van het Els Borst Netwerk, die Sigrid Kaag hebben verkozen vanwege haar uitzonderlijke toewijding aan sociale rechtvaardigheid en gendergelijkheid, haar ongeëvenaarde passie en doorzettingsvermogen, en haar status als krachtige vrouw met lef. Net als Els Borst is Sigrid Kaag een inspiratiebron voor velen, zowel binnen als buiten de politiek.

Helaas heeft de (online) haat die Sigrid Kaag heeft ervaren, haar doen besluiten om haar politieke carrière te beëindigen. Hoewel dit een verlies is voor de Nederlandse politiek, is haar erfenis als rolmodel voor vrouwen en meisjes onbetwistbaar. Sigrid Kaag blijft een bron van inspiratie vanwege haar moed en vastberadenheid om op te komen voor haar overtuigingen. Ze is daarom een prachtige en terechte winnaar van de Els Borst Netwerk Inspiratieprijs 2023.

Via een videoboodschap (ivm buitenlandbezoek voor haar werk) bedankte Sigrid Kaag alle aanwezigen voor hun nominatie en steun. Rob Jetten, die de prijs namens haar in ontvangst nam, benoemde de bijzondere rol die Sigrid Kaag speelt in de politiek en heeft beloofd haar inzet voor gelijkheid en emancipatie door te zetten.

Rob Jetten benoemde ook het belang van het Els Borst Netwerk hierin: “Het EBN staat voor strijden voor radicale gelijkwaardigheid tussen vrouwen en mannen. Als netwerk hebben jullie impact gemaakt. Niet alleen binnen D66, maar ook daarbuiten. Het EBN gaat daarnaast ook over het aanspreken van mannen over de rol die zij kunnen spelen op het gebied van gendergelijkheid. Ik zie mezelf als een van deze strijders”.

Het Els Borst Netwerk is verheugd dat Sigrid Kaag de 9e winnaar is van de Els Borst Netwerk Inspiratieprijs. Voorzitter Yassmine El Ksaihi zegt hierover: “Sigrid Kaag is meer dan een rolmodel. Ze heeft vele vrouwen en meisjes weten te inspireren, waarbij ze aanspoort om te dromen, de lat te verhogen en zich uit te spreken. Wij zijn met velen en gaan door met haar inspirerende werk”.

Over de Els Borst Netwerk Inspiratieprijs

De Els Borst Netwerk Inspiratieprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan D66-leden die opmerkelijke prestaties hebben geleverd op het gebied van politiek en/of samenleving, met name met betrekking tot actuele thema’s. Dit kan variëren van bestuurlijke verdiensten binnen D66 tot het indienen van belangrijke initiatiefvoorstellen in gemeenteraden. Het kan ook betrekking hebben op een indrukwekkend track record, uitstekende resultaten of een langdurige betrokkenheid binnen de politiek. Tegelijkertijd erkent de prijs de inspirerende rol die de genomineerde heeft gespeeld in de samenleving. Dit jaar markeert de 9e uitreiking van de Els Borst Inspiratieprijs.

Voorgaande winnaars waren Ingrid van Engelshoven, Truus Houtepen, Wieke Paulusma, Yassmine el Ksaihi, Raquel Garcia, Fonda Sahla, Jellie Tiemersma en Ilana Rooderkerk.