In memoriam: Els Borst

Vandaag is het 9 jaar geleden dat Els Borst, voormalig politica en minister van Volksgezondheid, overleed.

Beeld: Els Borst Netwerk

Haar nalatenschap is nog dagelijks zichtbaar en merkbaar. Zo realiseerde ze een wetsvoorstel om euthanasie niet meer strafbaar te stellen, voerde zij de donorregistratie in en bereidde zij de invoering van de basisverzekering voor, waardoor zorg voor iedereen toegankelijker werd. Veranderingen die Nederland meer vrijheid én gelijkheid brachten.

Het Els Borst Netwerk draagt niet voor niets haar naam: Els Borst heeft de weg vrijgemaakt voor vrouwen die zich willen inzetten voor de politiek. Ze was de eerste vrouwelijke lijsttrekker van een politieke partij en de eerste vrouwelijke vice-premier. Daarmee is zij een inspiratie voor velen.

Het Els Borst Netwerk is ervan overtuigd dat een gelijke verdeling van mannen en vrouwen in het politieke veld, leidt tot optimale besluitvorming. Daarom stimuleren we vrouwen om politiek actief te worden en te blijven. Want, zoals Els Borst altijd zei, “politiek is te belangrijk om alleen aan mannen over te laten”.