Een Blik op 2023 en Vooruit: D66’s Lokale Ontdekkingsreis

Als D66-fractie zijn we geïnspireerd door ontmoetingen met Plukon, Aeres, ambulancepost en politie. In 2024 zetten we deze positieve koers voort. Daarnaast belichten we het ambitieuze accommodatiebeleid, gericht op investeringen in duurzame gebouwen. Ook staan we stil bij het delicate vraagstuk van huisvesting voor internationale werknemers.

Bezoeken aan instellingen en bedrijven

De dagen zijn natuurlijk niet anders dan in 2023 of eerdere kalenderjaren, maar zo aan het begin van 2024 is het als tegenwicht aan Blue Monday misschien wel aardig nog even wat positieve zaken te delen. We zijn vorig jaar als fractie gestart met bezoeken aan bedrijven en instellingen. Wat een feest is dat ! Elders op deze site is te lezen hoe we bij Plukon zijn ontvangen. Daarna zijn we nog te gast geweest bij Aeres, de ambulancepost in Lelystad en bij de politie in Dronten. Op 14 februari a.s. gaan we nog om 15.00 uur naar de brandweer in Dronten (D66 leden kunnen zich nog bij mij aanmelden). Gemeenschappelijke deler: het enorme enthousiasme en de ongekende trots op hun onderneming of organisatie. Dit smaakt naar meer; we gaan hier in 2024 dus mee door.

Verouderde accommodaties

Medio dit jaar zal het college, waarvan D66 deel uitmaakt, halverwege haar periode zijn. Een mooi moment om even terug te blikken en vooruit te kijken. Vorige colleges vonden sparen belangrijker dan investeren in bijvoorbeeld goede onderwijsvoorzieningen. Veel scholen en andere openbare gebouwen zijn in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw ontwikkeld en voldoen inmiddels niet meer aan de eisen van deze tijd. Het huidige college wil daarom stevig investeren in nieuwe (duurzame) gebouwen en heeft laten inventariseren waar de nood het hoogst ligt. Dit is in het zogeheten accommodatiebeleid vastgelegd. Tot 2050 zal meer dan honderd miljoen nodig zijn om weer up to date te zijn. Het zal duidelijk zijn dat dit gespreid gefinancierd zal worden. De raad is met de visie hierop akkoord gegaan. Inmiddels is akkoord gegaan met een Praktijkschool nabij het station en zijn vergaande plannen voor een Kindcentrum aan de Leizijde in ontwikkeling. Ook de dorpen komen goed aan bod.

Beeld: www.dronten.nl

Huisvesting internationale werknemers

Een ander actueel onderwerp is de huisvesting van arbeidsmigranten. D66 worstelt met dit vraagstuk. Aan de ene kant zien we dat er enorm behoefte is aan de inzet van internationale werknemers die het werk doen waar kennelijk de Nederlander zijn neus voor ophaalt. Aan de andere kant is het gevaar groot dat we meewerken aan de race tot the bottum; mensen worden tegen een zo laag mogelijk inkomen aan het werk gezet. Hun positie is ook wankel op het gebied van arbeidsmigrantenhuisvesting door koppelingen met uitzendbureaus. Ziek worden of ontslag betekent dikwijls letterlijk op straat staan. Als D66 willen wij meewerken aan goede huisvesting, maar dan alleen onder garanties voor een menswaardig bestaan. Dat betekent geen koppeling tussen werk en wonen en huisvesting conform de afspraken die destijds door de commissie Roemer zijn gemaakt. Op de achtergrond speelt dan nog mee of je  bedrijfstakken wil faciliteren die slechts kunnen bestaan met goedkope arbeid, gepaard met barre leefomstandigheden en druk op sociale cohesie.