Toegankelijke dienstverlening
De gemeente Delft doet veel om haar dienstverlening zo goed mogelijk in te vullen. Toegankelijkheid voor iedereen is het uitgangspunt, inclusief anderstaligen, laaggeletterden, digibeten, mensen met een beperking. Delftenaren zelf staan daarbij voor D66 centraal. Daarom willen wij dat:
- De gemeente bewoners tijdig informeert over beleidsvoornemens die hen raken. D66 wil werk maken van een ‘attenderingsservice’ die bewoners de mogelijkheid biedt tijdig informatie van de gemeente te ontvangen over besluiten en bouwplannen in hun omgeving.
- Dienstverlening op maat beschikbaar blijft, ook voor mensen die minder digitaal vaardig zijn. Voor mensen met een fysieke of visuele beperking moeten de informatie en diensten toegankelijk zijn.
- De gemeente duidelijke taal gebruikt in haar communicatie met de inwoners: Duidelijk Delfts.
- De gemeente internationalisering faciliteert door haar dienstverlening hieraan aan te passen. Ook voor anderstaligen moet de Delftse dienstverlening, het bestuur en onze levendige democratie binnen handbereik zijn.
- Rechtsbescherming van inwoners voorop staat. Bezwaarmakers moeten kunnen kiezen voor telefonisch contact en eventuele oplossingsgerichte vervolgstappen krijgen naar aanleiding van hun bezwaarschrift of hoorzitting.