Ruimte voor voetganger en fietser
Het Mobiliteitsprogramma 2040 is er door de inspanning van D66 gekomen. Het programma zet de voetganger op nummer één, de straat voor de mensen. De fiets wordt nog belangrijker voor de bereikbaarheid binnen de stad. Dat vraagt om verbetering van het netwerk, de veiligheid en het geschikt maken van routes voor gebruikers met verschillende snelheden. We zijn er trots op dat het plan er nu ligt. Maar we zijn nog niet klaar. D66 wil:
- De straat teruggeven aan bewoners door wegen te versmallen, parkeerplaatsen te verwijderen en groen toe te voegen.
- Meer rijden met schonere en stillere vervoermiddelen.
- Het autoluwplus gebied verder uitbreiden daar waar het bijdraagt aan verkeersveiligheid, leefbaarheid en kwaliteit. De vrijgekomen ruimte op straat en langs de grachten richten we in samenwerking en afstemming met bewoners, bedrijven en organisaties in.
- Een logische aansluiting van fietsroutes tussen wijken buiten de gemeenten zoals Ypenburg, Vrijenban naar Elsenburgerbos. Een mooi voorbeeld zijn de Metropolitane fietsroutes die verschillende gemeenten binnen de Metropoolregio met elkaar verbinden.
- D66 wil dat de gemeente in de binnenstad een gebouwde fietsenstalling realiseert om het tekort aan stallingsplekken in de openbare ruimte op te lossen.