Spreektekst bestuursakkoord

D66 Fractie en Gedeputeerde

Foto van de fractie gemaakt door Ralph van Ierland. Beeld: Ralph van Ierland

Op vrijdag 8 september werd de spreektekst over het bestuursakkoord uitgesproken door fractievoorzitter Matthijs van Miltenburg.

Een evenwichtig bestuursakkoord

Voorzitter,

D66 ging de verkiezingen op 15 maart tegemoet met de campagneslogan “Stop stilstand. Stem vooruit.” We zijn verheugd dat er nu – na een lange periode van formeren – een evenwichtig bestuursakkoord ligt.

Een akkoord om stilstand te voorkomen en Brabant vooruit te helpen.
Een basis voor een stabiel provinciebestuur dat de komende jaren gaat doorpakken.

En dat is hard nodig, want de maatschappelijke uitdagingen voor Brabant lijken soms over elkaar heen te groeien.

De transitie van ons energie- en mobiliteitssysteem. De noodzaak Brabant klimaatbestendig in te richten. De krapte op de arbeidsmarkt en op de woningmarkt.

De opgave zorgvuldig om te gaan met onze schaarse ruimte en ons drinkwater. De inzet op natuurherstel. De transitie van de landbouw.
D66 is tevreden dat de noodzaak wordt onderkend om met deze uitdagingen voortvarend aan de slag te gaan.

Om te werken aan welvaart en welzijn voor alle Brabanders in een gezonde en groene leefomgeving. Nu en in de toekomst!

Drie gezonde levensjaren

Voorzitter,

De gezondheid van mensen is het hoogste goed. Het streven is nog steeds dat elke Brabander drie gezonde levensjaren erbij krijgt. Dat is hard nodig.

Zo woont niemand in Brabant op een plek met gezonde lucht.Als gevolg van luchtvervuiling door onder meer industrie, wegverkeer en landbouw leven Brabanders gemiddeld een jaar korter dan wanneer de lucht schoon zou zijn.

Met de inzet vanuit al onze begrotingsprogramma’s en ons vergunningen-, toezicht- en handhavingsinstrumentarium gaan we bijdragen aan een gezonder Brabant.

We gaan kijken hoe we ultrafijnstof in de lucht kunnen terugdringen. En we steunen een expertisecentrum voor Q-koorts en long covid-patiënten.

D66 is blij met deze ambitieuze inzet op gezondheid en op een gezonde leefomgeving!

Een waardige overgang

Voorzitter, over de aanpak van de stikstofproblemen, de noodzaak van natuurherstel en de transitie van de landbouw is al veel gewisseld.

In het bestuursakkoord zetten we ons in voor een waardige overgang naar een toekomstbestendige landbouw- en voedselsector. We willen de agrarische sector ondersteunen bij het nemen van stappen naar kringlooplandbouw en het verminderen van de stikstofuitstoot.

Met de inzet van grondbanken, het Brabants Programma Landelijk Gebied en de biodiversiteitsmonitor wordt gewerkt aan een beter verdienmodel voor biologische en natuurinclusieve landbouw.
We begrijpen dat deze transitie uitdagend is, maar we geloven dat het de enige weg vooruit is om de toekomst van onze landbouw te waarborgen.

We gaan met dit bestuursakkoord verder invulling geven aan onze bestaande verplichtingen in Europees én nationaal verband. Als het gaat om natuurherstel en de actieve bescherming van onze Brabantse Natura 2000 gebieden. De realisatie van het Natuurnetwerk Brabant. Maar ook om alles op alles te zetten om uiterlijk in 2027 te voldoen aan de eisen van de Kaderrichtlijn Water.

De strijd tegen de verdroging krijgt vorm en we onderzoeken de mogelijkheid om een heffing in te voeren voor kleine onttrekkers van grondwater. Dat is logisch, want water wordt schaars. Dus geldt de gebruiker betaalt.

Ambitie

Voorzitter,

D66 is trots op de ambitie in dit bestuursakkoord om voldoende betaalbare woningen te bouwen. Het uitgangspunt is om zoveel mogelijk in de steden, dorpen en kernen te bouwen en bij voorzieningen.

Bij grote woningbouwprojecten kijken we nog voor de aanleg naar klimaatbestendigheid, maar ook naar bereikbaarheidsaspecten. Mobiliteit maakt het immers mogelijk, mee te kunnen doen aan de Brabantse samenleving.

Er worden vanuit dat perspectief goede concrete stappen gezet op mobiliteit. De basis wordt weer op orde gebracht in hetopenbaar vervoer en de prijs van buskaartjes niet verhoogd.
We zetten in op betere internationale treinverbindingen, uitbreiding van het fietspadennetwerk en op experimenten met nachtstreekvervoer voor jongeren.

En over jongeren gesproken: we betrekken jongeren nadrukkelijker bij activiteiten van de provincie. We gaan experimenteren met een generatietoets bij het maken van beleid én met moderne vormen van burgerparticipatie zoals ‘burgerberaden’.

Kortom, het bestuursakkoord barst van de ambitie.

Dankwoord

Voorzitter,

Tot slot wil ik namens D66 beide formateurs Bert Pauli en Erik van Merrienboer bedanken voor de professionele en prettige wijze waarop zij het formatieproces in goede banen hebben geleid.

Met hun steun is het bestuursakkoord tot stand gekomen. Ik hoop dat met brede steun van de Staten het akkoord kan worden uitgevoerd en we samen de toekomst van Brabant maken. Dank u wel!