Raadsvergaderingen juli 2024

Na een roerig voorjaar kunnen de raadsvergaderingen van juli 2024 worden gezien als een terugkeer naar normaal. De raadsvergadering van 3 juli was geheel gewijd aan financiële zaken (zomernota , kadernota, jaarrekening) en de dag erna stond in het teken van de benoeming van Thessa van der Windt (D66) en Rob Scholte (VVD) als nieuwe wethouders. Daarmee was het college weer voltallig en kwam een einde aan de tijdelijke situatie waarin waarnemend burgemeester Ankie Broekers-Knol het gehele college vertegenwoordigde. Na de benoemingen volgde een reguliere vergadering met stemmingen over moties en amendementen

raadsvergadering van 3 juli:
Jaarrekening, zomernota, kadernota
Deze drie belangrijke jaarlijks terugkerende stukken zijn door de raad met weinig tegenstemmen aangenomen. Ook de fractie van D66 is van oordeel dat het financiële verhaal van de gemeente gezond en goed gebracht zijn. Tijdens de behandeling van deze financiële stukken zijn er uiteraard amendementen en moties ter sprake gekomen en al of niet aangenomen:

Bestemming van het positieve saldo op de jaarrekening
Het college had voorgesteld om een deel van het positieve saldo op de jaarrekening alvast te reserveren voor de te verwachten hoge kosten voor het onderhoud van gebouw Oldenhove. De fractie van Hart van Bloemendaal wilde daarbij een fors bedrag uit het positieve saldo bestemmen voor maatregelen ter voorkoming van wateroverlast. Uiteindelijk kreeg het amendement van de VVD dat erop neerkomt dat het gehele positieve saldo, op een aantal geringere posten na, toegevoegd wordt aan de Flexibele Algemene Reserve van de gemeente, de meeste steun. Dit betekent dat de gemeenteraad zelf te zijnertijd kan beslissen waaraan het geld wordt besteed. D66 behoorde tot de ondersteuners van dit amendement.

Amendement energiesubsidie sportclubs (HvB)
De fractie van HvB heeft voorgesteld om het niet gebruikte deel van de energiesubsidies voor sportclubs (€ 121.163,00) niet ten goede te laten komen van de Flexibele Algemene Reserve, maar deze regeling dit jaar nog te laten voortbestaan. Dit amendement heeft een brede steun gevonden, waaronder van D66.

Amendement voorbereidingsbudget Oldenhove (HvB)
In de raad van 3 juli kwam aan de orde of het nu al noodzakelijk is om een voorbereidingsbudget voor een renovatie van Oldenhove te reserveren. Dat vond de raad te vroeg. Er moet eerst meer duidelijkheid moet komen over wat deze renovatie zou gaan kosten. Daarom ging de raad wel akkoord met het beschikbaar stellen van een bedrag ad € 150.000  t.b.v. een uitvoerig onderzoek naar wat nodig is om een grondige renovatie van Oldenhove mogelijk te maken.

Amendement Fietsroute (D66)
In de kadernota staan plannen voor fietsroutes naar de kust, Zandvoorterweg, Visserspad en de Zeeweg. D66 is van mening dat hier ook de route van Bleek en Berg naar Parnassia bij hoort. Door middel van het amendement is deze route toegevoegd.

Amendement Zeeweg (D66)
D66 vindt het van groot belang, dat de maximale snelheid op de Zeeweg naar 60 kilometer per uur gaat. Dan moet je dit ook zo vaak mogelijk benoemen. Dit is nu opgenomen in de kadernota.

Motie uitfaseren energielabels E,F en G (GL)
GroenLinks wilde met deze motie bereiken dat door middel van subsidies of korting op de Onroerendzaakbelasting eigenaren van woning met een slecht energielabel gestimuleerd worden om deze woningen te verduurzamen. D66 was niet overtuigd van het nut van de motie. Met de meerderheid van de raad vond onze fractie dat er genoeg subsidiemogelijkheden door het Rijk worden geboden en dat veel geld terecht zal komen bij eigenaren van grote villa’s met een slecht energielabel. Gemeentelijke subsidies kunnen beter worden besteed.

Raadsvergadering van 4 juli:
Beschermd wonen en motie over moederhuis
HvB wilde 5 sociale huurwoningen bestemmen voor moeders en vaders met kinderen die op straat komen te staan. Natuurlijk vindt D66 ook dat die geholpen moeten worden. Kinderen mogen niet op straat slapen, maar niet door 5 sociale huurwoningen daarvoor te reserveren. Er staan mensen al jaren op de wachtlijst voor die woningen. De wethouder gaf aan dat er opvang is in Oldenhove en dat in noodgevallen zo’n gezin wordt opgevangen in een hotel, dus in Bloemendaal is het goed geregeld. Wij stemden tegen deze motie.

Motie vreemd: ‘Kappen met kappen in het duingebied’ (ZB)
Zelfstandig Bloemendaal en Hart voor Bloemendaal wilden via een motie gedaan krijgen dat de gemeente de kap van ca. 15 ha naaldbomen (en esdoorns) in het Nationaal Park Zuid-Kennemerland zou verbieden. Deze motie was ook al eerder met dezelfde bewoordingen ingediend tijdens de raadsvergadering van 30 mei jl. Ook dit keer werd de motie verworpen. Zie hetgeen daarover is geschreven naar aanleiding van de raadsvergadering van 30 mei.

Motie vreemd: Toegankelijkheid winkelstraat Overveen (HvB)
Volgens HvB is de toegankelijkheid van de Overveense winkelstraat slecht. Maar dat is echt niet het geval, de straat ziet er prima uit en is goed toegankelijk, ook voor ouderen met een rollator, dus daar wil D66 nu geen geld aan uit geven. Er zijn grotere problemen. Dus hebben wij ook tegen deze motie gestemd