D66 steunt de bouwclubs, maar wil ook de juiste financiële keuzes maken

De komende weken zal het veel gaan over de bouwkoten. Een langlopende discussie waar keuzes moeten worden gemaakt. D66 Bergen op Zoom erkent het belang van de bouwclubs voor Vastenavend en Bergen op Zoom in het algemeen. We hebben dan ook sympathie voor het door de bouwclubs gewenste scenario, als gemeente moeten we dit goed regelen. We moeten echter ook de financiële consequenties beseffen.

Verstandig begrotingsbeleid

Voor ons staat verstandig begrotingsbeleid als een paal boven water. We kunnen niet continu projecten uitvoeren zonder het over de financiering te hebben. Dergelijke praktijken hebben in het verleden geleid tot de huidige slechte staat van de gemeentefinanciën. We kunnen niet zonder dekking voor de komende 30 tot 40 jaar een verplichting van €200.000,- per jaar aangaan als gemeente.

Samenwerking zoeken

D66 Bergen op Zoom wil met partijen samenwerken om de vastenavond te helpen en dit op een verstandige wijze te financieren. Je kunt de plannen op verschillende wijze financieren: extra bezuinigen, of het verhogen van de ozb. Deze verhoging zou dan eigenlijk een vastenavendbelasting betekenen. Een verhoging ter grootte van de jaarlijkse kosten voor de nieuwe bouwkoten. Hierover moet in de gemeenteraad een gesprek worden gevoerd. De Vastenavend is belangrijk, maar dat is de financiële huishouding van onze gemeente ook. We maken met de bouwkoten een keuze voor de volgende generatie, zo lang lopen de financiële verplichtingen door.

Duurzaam oplossen betekent de financiën goed regelen

Wij hopen dat we met andere partijen samen tot een juist besluit kunnen komen en het dossier kunnen afronden. Dat betekent de bouwkoten duurzaam oplossen, met een financiële dekking die breed wordt gedragen in de gemeenteraad.