Voor alle vrouwen

Laat iedereen vrij, maar niemand vallen. Dat is waar D66 voor staat. Maar te vaak bevinden vrouwen zich nog in een kwetsbare positie. Vrouwen zijn ondervertegenwoordigd in hogere posities bij bedrijven en bij de gemeente en door de loonkloof verdienen vrouwen minder voor hetzelfde werk dan mannen. De openbare ruimte moet beter rekening houden met vrouwen. Zo zijn er te weinig openbare toiletten waar iedereen naartoe kan. Of je nu jong of oud bent, in Amsterdam geboren of in Paramaribo, met je handen of achter een beeldscherm werkt: Amsterdam moet een fijne plek zijn voor alle vrouwen. Daarom gaat D66 aan de slag met dit 10-puntenplan.

1. Veilig thuis

Ook achter de voordeur moet Amsterdam een veilige stad zijn. We investeren in de aanpak van geweld achter de voordeur. Amsterdam moet de netwerken en organisaties die meiden en vrouwen bijstaan en begeleiden bij gender-gerelateerd geweld ondersteunen. Het moet makkelijker zijn om geweld via Veilig Thuis te melden. Voor slachtoffers moet duidelijk zijn waar zij terecht kunnen. Daarom is het belangrijk dat de gemeente begrijpelijke en meerdere talen gebruikt richting mogelijke slachtoffers. Vaak wordt geweld achter de voordeur doorgegeven aan de volgende generatie. Dit willen wij voorkomen, en zetten daarom in op preventie.

2. Financieel onafhankelijk

De gemeente moet ervoor zorgen dat vrouwen en mannen gelijk betaald krijgen bij gelijk werk. De gemeente Amsterdam moet onderzoeken of er sprake is van een loonkloof tussen vrouwen en mannen. Organisaties en bedrijven in Amsterdam kunnen terecht bij de gemeente voor ondersteuning om een onderzoek te laten doen naar de eventuele beloningsverschillen in de organisatie, zodat deze kunnen worden aangepakt.

Nog steeds worden vrouwen als eerste gebeld door het kinderdagverblijf, ook als de vader zorgtaken op zich neemt. Deze stereotype rollen gaan we tegen. Daarom pleit D66 landelijk voor een verdere uitbreiding van vaderschapsverlof, zodat zorgtaken en betaald werk beter verdeeld kunnen worden.

We willen de armoedeval van alleenstaande vrouwen tegengaan. Dit doen we door te investeren in projecten die alleenstaande vrouwen aan een netwerk helpen met een focus op empowerment, ontwikkeling en financiële zelfstandigheid.

3. Vrij van intimidatie

Vrouwen moeten veilig over straat kunnen en op een prettige manier kunnen studeren en werken, vrij van intimidatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag. Helaas krijgen veel meiden en vrouwen hier nog mee te maken. Dit probleem moeten we bij de kern aanpakken: door het bespreekbaar te maken onder jongeren. Jongens worden hier nadrukkelijk bij betrokken. Respectvolle omgang en seksuele weerbaarheid moeten onderdeel worden van voorlichtingsprogramma’s op scholen. Binnen de gemeentelijke organisatie zorgen we voor een sociaal veilige werkomgeving.

Straatintimidatie is nog steeds een groot probleem waar meer dan de helft van alle Amsterdamse vrouwen en 79% van de jonge vrouwen mee te maken krijgt. D66 wil dat veiligheidsproblemen beter in kaart worden gebracht en er geïnvesteerd wordt in fysieke maatregelenWe willen waar nodig meer wijkagenten en jongerenwerkers in de buurt. D66 heeft ervoor gezorgd dat Amsterdam deelneemt aan de VN-veilige straten aanpak, hiermee verplicht de gemeente zich om maatregelen te nemen tegen straatintimidatie.

4. Veilige en toegankelijke straten

Bij de nieuwbouw van wijken, aanleg van OV-verbindingen en renovatie van straten en parken wordt rekening gehouden met de veiligheid op straat. De gemeente draagt zorg voor deugdelijke straatverlichting, geen donkere hoekjes en bushaltes in een gebied vlakbij bebouwing. Op veel plekken in Amsterdam konden vrouwen niet naar openbare toiletten. D66 zorgde voor 4 miljoen euro voor meer openbare toiletten waar vrouwen en mensen met een beperking gebruik van kunnen maken. Deze aanpak zetten we door. Wij willen dat bij alle (semi-)openbare gebouwen in eigendom van de gemeente de mannentoiletten ook verschoonplekken hebben voor kinderen.

5. Vrouwen zijn vertegenwoordigd

De verschillende Amsterdammers moeten zich herkennen in het stadsbestuur. Amsterdam geeft het goede voorbeeld door deze diversiteit te laten zien in het college van Burgemeester en Wethouders, in de dagelijks besturen van de stadsdelen en bij topambtenaren en directeuren. We blijven ons inzetten voor een evenwichtige man-vrouw verhouding binnen meerkoppige besturen van gemeentelijke deelnemingen. Ook willen we de representatie van vrouwen in het Amsterdams straatbeeld verbeteren, bijvoorbeeld in de openbare kunst en straatnamen.

6. Jong geleerd

We vieren diversiteit, zeker ook op scholen. We verbeteren de kennisuitwisseling tussen docenten. We gaan in gesprek met scholen en bibliotheken om te zorgen dat er meer boeken worden aangeboden van vrouwelijke en niet-Westerse schrijvers. De speelplekken in Amsterdam zijn leuk voor alle meiden en jongens. Jongerenwerk was vaak jongerenwerk en gericht op jongens, maar jongerenwerk is ook voor meiden erg belangrijk. In onze jongerencentra is ook aandacht in het programma voor (kwetsbare) meiden. We willen daarbij een aanpak tegen shaming en exposing.

7. Zorg

Ook in de wereld van de zorg is de man vaak de standaard. De symptomen van een hartaanval zijn bijvoorbeeld anders bij mannen dan bij vrouwen. Omdat veel mensen alleen de symptomen van mannen kennen, hebben we niet goed door als vrouwen een hartaanval krijgen. D66 heeft oog voor de zorgvragen van vrouwen en wil dat deze beter verankerd worden binnen zorginstellingen. Daarnaast willen we ook menstruatiearmoede voorkomen.
Kwetsbare vrouwen worden goed opgevangen en er wordt actief beleid gevoerd op een fijne doorstroom naar een eigen woning. Er moeten voldoende financiële middelen zijn om elke vrouw die baat heeft bij opvang, daadwerkelijk een plek aan te bieden. We ondersteunen (informele) vrouwenorganisaties die goed in contact staan met moeilijk bereikbare doelgroepen.

8. Mannenzaak

Vrouwenemancipatie werkt alleen als mannen en vrouwen er samen aan werken. Te vaak ondervinden ook mannen druk vanuit hun sociale omgeving of vanuit het werk om aan bepaalde rolpatronen vast te houden. Mannen hebben ook een verantwoordelijkheid in het voorkomen dat er alleen mannen aan tafel zitten. Zij kunnen bijvoorbeeld posities weigeren in besturen waar geen vrouwen te vinden zijn.

Mannen hebben ook een rol in het voorkomen van onbedoelde zwangerschap. Als een man betrokken is bij het anticonceptiegebruik van zijn partner, dan is de kans op een onbedoelde zwangerschap kleiner. In de opvoeding is het belangrijk dat deze verantwoordelijkheid ook bij seksuele voorlichting aan jongens bespreekbaar wordt gemaakt om het taboe te doorbreken.

9. Sport

Uit eigen onderzoek van de gemeente bleek dat veel sporten gender-biased zijn. Er wordt vaak van een jongen of man als norm uitgegaan. Onze sportvoorzieningen moeten dan ook standaard naar het comfort en de behoeften van meiden en vrouwen ingericht worden. Bij promotie van sporten moeten we er niet van uitgaan dat een sport meer voor jongens of meiden is maar deze breed onder de aandacht brengen met rolmodellen die iedereen aanspreken. We gaan met sportclubs in gesprek om te zorgen dat voor iedereen een plek is.

10. Sekswerk is werk

Verdere criminalisering en stigmatisering helpt de sekswerkers niet. Mensen, die vrijwillig kiezen om te werken als sekswerker, moeten zelfstandig, veilig en gezond hun werk kunnen doen. Sekswerkers moeten betrokken worden bij de totstandkoming van nieuw beleid, waarbij ook samen gekeken wordt wat de beste vorm en plek is voor hun activiteiten. Mensenhandel en uitbuiting worden hard aangepakt, met het waarborgen van privacy. De rechten van sekswerkers staan centraal: zij moeten hun werk vrijwillig, veilig en gezond kunnen uitoefenen en beschermd worden tegen ongewenst fotograferen en andere vormen van intimidatie.