Topless zwemmen kan in Amsterdam na vragen D66

In Amsterdam kan binnenkort ook topless gezwommen worden. De nieuwe regel werd onlangs al in Berlijn ingevoerd nadat er ophef ontstond omdat een vrouw, Lotte Mies, uit een publiek zwembad verwijderd was wegens zwemmen zonder bovenstukje. In Amsterdam zijn vrouwen op dit moment ook verplicht om in publieke zwembaden een bikinitop of zwempak te dragen. D66-fractievoorzitter Ilana Rooderkerk: “De verplichting tot het dragen van een bovenstuk is discriminerend en een beperking van de keuzevrijheid van vrouwen. Wij roepen de wethouder op om – naar Berlijns voorbeeld – topless zwemmen toe te staan.”

Ongelijke behandeling

Afgelopen winter belde het personeel van een Berlijns zwembad de politie nadat Lotte Mies topless ging zwemmen. Zij werd uit het zwembad verwijderd, waarna zij een klacht indiende wegens ongelijke behandeling op basis van geslacht. Ze wendde zich tot de ombudsman omdat ze zich niet wil schamen voor haar borsten en tegen de permanente seksualisering ervan is. De ombudsman gaf haar gelijk. En stelde dat het verplicht dragen van een bikinitopje een schending van gelijke behandeling is. En dat vrouwen, non-binaire en genderfluïde mensen, net als mannen, topless mogen zwemmen.

Vrijzinnige stad

In Amsterdam geldt, net als in de rest van Nederland, dat vrouwen een bikinitop dienen te dragen bij het zwemmen, behalve in de naaktzwemuren. Volgens wethouder Mbarki kunnen deze ‘standaard badkledingsvoorschriften’ veranderd worden als daar behoefte aan is. En, nu de behoefte is uitgesproken, laat de wethouder weten dat in ‘de geest van onze vrije stad zo goed mogelijk te gaan organiseren.’ Rooderkerk: “Laten we als Amsterdam weer de vrijzinnige stad worden die we zeggen te zijn. Mannen en vrouwen verdienen het om gelijk behandeld te worden met dezelfde toegang tot de stad. Free the nipple!”