D66 wil nachtcultuur op Marineterrein: ‘Nachtvlinder verdient ook een plek!’

De gemeente Amsterdam gaat bij de ontwikkeling van het Marineterrein ook ruimte maken voor nachtcultuur, zoals bijvoorbeeld een bunker-club, daartoe roept D66 samen met meerdere partijen op. D66-raadslid Anne Wehkamp: “Er liggen prachtige plannen met het marineterrein voor ons. Alleen wij willen dat er ook ruimte komt voor de nachtvlinders en cultuurliefhebbers in het gebied. Amsterdam is een vrije stad, waarin ook het nachtleven de ruimte verdient.”

Marineterrein

Amsterdam heeft op het marineterrein de ruimte om een nieuw stadshart te ontwikkelen, doordat de nieuwe kazerne van Defensie veel compacter wordt. Een unieke kans voor Amsterdam om centraal in de stad een nieuw gebied te kunnen ontwikkelen. De plannen zijn om er 800 nieuwe woningen te ontwikkelen, een groter stadspark aan te leggen, en meer ruimte te geven aan innovatieve bedrijvigheid. De inzet om een waardevolle plek voor Amsterdammers te creëren, met een goede mix van voorzieningen, juicht D66 toe.

Ruimte voor nachtcultuur

In de originele plannen was te weinig ruimte voor kunst en cultuur, en dan vooral ook de nachtcultuur. Een gemiste kans volgens de D66-fractie; helemaal omdat er de afgelopen jaren steeds meer nachtclubs hun deuren moeten sluiten, vaak vanwege tijdelijke locaties. Samen met de coalitiepartners doet D66-raadslid Wehkamp dan ook de oproep aan het college om ruimte te maken voor nachtcultuur in de Marineterrein-plannen.

“De ruimte voor nachtcultuur is er! De oorspronkelijke commandantswoning lijkt bijvoorbeeld uitermate geschikt want het ligt ver van de nieuwe woningen. En de woning heeft een ware bunkerkelder. ’s Nachts een bunker-club en overdag ruimte voor culturele activiteiten? Lijkt ons geweldig”, aldus D66-raadslid Anne Wehkamp.