D66: steun kinderen van ouders met een middeninkomen

Naar aanleiding van een voorstel van D66 gaat de gemeente maatschappelijke organisaties die kinderen ondersteunen helpen het aanbod ook te richten op kinderen van ouders met een middeninkomen. Fractievoorzitter Ilana Rooderkerk: ‘‘Stijgende prijzen raken niet alleen minimahuishoudens maar ook de middeninkomens nu ongekend hard. Daarom moeten we organisaties als het Jeugdfonds Sport en Cultuur helpen om hun aanbod ook voor die kinderen beschikbaar te laten zijn.’’

Tussen wal en schip

Kinderen uit gezinnen met een middeninkomen dreigen nu tussen wal en schip te vallen. Zij komen niet in aanmerking voor de minimaregelingen maar hun ouders hebben wel een steeds beperktere koopkracht door de prijsstijgingen. Om ook deze kinderen dit jaar te kunnen laten sporten en genieten van cultuur is het van belang om de regeling op te rekken naar middeninkomens. Rooderkerk: ‘‘Te vaak zien we dat kinderen uit gezinnen met middeninkomens tussen wal en schip dreigen te vallen. In deze tijd van stijgende prijzen hebben ouders niet altijd meer het geld voor sportclubs of muziekles van kinderen. Daarom willen we maatschappelijke organisaties helpen meer kinderen te bereiken.’’

Talentontwikkeling voor ieder kind

Talentontwikkeling voor kinderen is een speerpunt in het coalitieakkoord. De gemeente maakt in de begroting 2023 daarom 500.000 euro extra vrij voor organisaties die minimahuishoudens helpen. Deze organisaties helpen gezinnen met een laag inkomen bijvoorbeeld bij het betalen van cultuur- of sportles van kinderen. Rooderkerk: “Veel gezinnen hebben het zwaar door de prijsstijgingen. Daarom hebben we in de begroting extra aandacht voor kinderen. We bieden hen gratis schoollunches en breiden de armoederegelingen uit. Ik ben blij dat we maatschappelijke organisaties gaan helpen ook kinderen van middeninkomens te ondersteunen, zodat meer Amsterdamse kinderen hun talenten blijven ontwikkelen op de sportclub of bij de muziekles.’’

Voltijdsbonus voor leraren

Om ieder kind de kans te bieden om zijn of haar talenten te kunnen ontdekken én ontwikkelen zijn er meer maatregelen nodig voor het aantrekken van docenten. De grote personeelstekorten in het Amsterdamse onderwijs worden op allerlei manieren aangepakt. Toch bleek deze week dat het voortgezet onderwijs maar liefst 340 voltijdbanen tekort komt. Daarbij zit 30% van de leraren dichtbij de pensioenleeftijd. D66 wil dat de wethouder met schoolbesturen in gesprek gaat. Rooderkerk: ‘‘Alle kinderen verdienen het om hun talenten te ontwikkelen. Zonder docent voor de klas wordt dit erg lastig. We moeten alles uit de kast halen voor leraren. We willen naast de bestaande regelingen ook een voltijdsbonus voor leraren en een regeling om langer door te kunnen werken na de pensioenleeftijd voor wie dat wil.’’