Beperkte plek voor E-step in Amsterdam

De huur e-step zal in Amsterdam geweerd worden en er komt onderzoek naar het verbieden van privé gebruik van de E-step in Amsterdam centrum. Dit is naar aanleiding van twee met een meerderheid in de Raad aangenomen voorstellen van D66. Raadslid Jan-Bert Vroeg: ‘’Veel ontwikkelingen in mobiliteit zijn positief maar voor de e-step is in Amsterdam centrum geen ruimte. Te smalle straten, geen stallingsruimte op de stoepen en slechte ervaringen in andere steden met het overal rondslingeren van huur e-steps.’’

Opkomst e-step

De e-step heeft in heel Europa een razendsnelle opmars gemaakt. In veel grote steden is het mogelijk om via een platform een e-step te huren en overal in de stad op te pikken. Tot voor kort is dit in Nederland niet mogelijk geweest in verband met een landelijk verbod. Echter gaat de e-step naar alle waarschijnlijkheid per 1 januari 2023 gelegaliseerd worden op de Nederlandse wegen. Vroege: ‘‘Zodra de e-stepjes op de Nederlandse wegen mogen riskeren we een woekerende hoeveelheid e-steps op de stoepen en straten van Amsterdam. Dit leidt tot onveilige situaties voor andere weggebruikers.’’

Verhuur van deel E-step niet wenselijk

De verhuur van e-steps als deelvervoer in Amsterdam is niet wenselijk. In andere Europese steden hebben we gezien hoe de verhuur van de deelsteps hebben geleid tot stoepen vol met rondslingerende steps. Ook ten aanzien van de verkeersveiligheid zijn er de nodige bezwaren. Het gebruik van de e-step nodigt helaas uit om ook op stoepen te rijden waar het op veel plekken in Amsterdam al te vol is. Vroege: ‘‘Amsterdam is een stad met een sterke fietscultuur waar deelfietsen, deelscooters en deelauto’s al een plek hebben gevonden. De ruimte in de stad is schaars en plek voor de verhuur van deel e-steps is niet gewenst.’’

Amsterdam centrum ongeschikt voor E-step 

Naast de commerciële verhuur van e-steps kunnen mensen natuurlijk ook nog privé een e-step aanschaffen. Het kan een zeer nuttig aanvullend vervoersmiddel zijn in gebieden in Amsterdam waar grote afstanden afgelegd worden zoals in Nieuw-West, Noord of Zuid-Oost. Echter is het overvolle centrum met historische klinkerstraten niet geschikt voor de e-step. Vroege: ‘‘De druk op de openbare ruimte in het centrum is momenteel al erg hoog. Met snelle e-steps op de volle smalle straten ontstaat er een onveilige situatie. Goed onderzoek naar de mogelijkheid om elektrische steps uit het centrum te weren is nodig.’’