Geef vluchtelingenkinderen een onbezorgde zomer

Het stadsbestuur reageert positief op de vraag van D66 of Amsterdam vluchtelingenkinderen kan mee laten doen met zomerprogramma MidzomerMokum. Dit naar aanleiding van een oproep van de burgemeester van Kiev en het Europees Comité om voor Oekraïense vluchtelingenkinderen door heel Europa zomerkampen te organiseren. Fractievoorzitter Ilana Rooderkerk: ‘‘Elk kind verdient het om zich veilig te voelen en een onbezorgde zomer te hebben. Of in ieder geval een zomer die in het teken staat van iets anders dan enkel oorlog en verdriet.’’

Oproep zomerprogramma

De voorzitter van de Vereniging van Oekraïense steden en burgemeester van Kiev, Vitali Klitsjko, roept samen met de voorzitter van het Europees Comité op om zomerkampen te organiseren voor vluchtelingenkinderen. Een mooi initiatief. Want leven in oorlog is voor iedereen een traumatische ervaring. Maar helemaal voor kinderen. Zij horen niet omringd te zijn door geweld en angst, maar zich te kunnen ontwikkelen in een veilige, inspirerende omgeving. Rooderkerk: “Hoewel de oproep is gedaan in het kader van de verschrikkelijke oorlog in Oekraïne, vind ik het van belang dat ook vluchtelingenkinderen uit andere oorlogsgebieden die hier verblijven aan het zomerprogramma mee moeten kunnen doen.”

MidzomerMokum voor vluchtelingenkinderen

Nu is het zo dat Amsterdam jaarlijks MidzomerMokum organiseert; een zomerprogramma met honderden activiteiten op het gebied van sport, spel, kunst, dans, theater en educatie, voor kinderen van 4 tot 16 jaar. Dit sluit perfect aan bij de oproep en is precies het soort activiteiten dat bijdraagt aan de geestelijke en lichamelijke gezondheid van kinderen. De wethouder heeft positief gereageerd op het verzoek van D66 en gaat MidzomerMokum actief onder vluchtelingen in Amsterdam onder de aandacht brengen. Daarvoor wordt samenwerking gezocht met vluchtelingenorganisaties en gastgezinnen die vluchtelingenkinderen uit bijvoorbeeld Ter Apel, andere steden of Oekraïne willen opvangen.