De gemeente reageert snel en persoonlijk
D66 wil dat de gemeente snel, minimaal binnen de wettelijke termijnen reageert op aanvragen of klachten. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar is in het verleden niet altijd gebeurd. De mogelijkheid om beslistermijnen te verlengen moet zo min mogelijk worden gebruikt en alleen met een deugdelijke onderbouwing. Ook facturen moeten binnen de vervaltermijnen worden voldaan.
D66 wil dat de gemeente het net als steeds meer bedrijven mogelijk maakt om naast gesprekken in het gemeentehuis ook gesprekken via een videoverbinding te kunnen voeren. Dit zorgt ervoor dat mensen die slecht ter been zijn of wat verder van het gemeentehuis wonen vanuit hun eigen woning met de gemeente kunnen communiceren. Dergelijke afspraken zijn flexibel in te plannen, dus eventueel ook s ’avonds. Hierin komt de gemeente haar inwoners tegemoet.
De gemeente wordt vertegenwoordigd door haar medewerkers. D66 verwacht van hen een servicegerichte houding: ambtenaar en inwoner staan naast elkaar en werken samen. Dat kan bijvoorbeeld door voor ambtenaren de mogelijkheden te verruimen om in voorkomende gevallen naar inwoners of ondernemers toe te gaan en ter plekke een bepaalde situatie te beoordelen of op te lossen. Inwoners kunnen wethouders makkelijk benaderen, bijvoorbeeld via een spreekuur.