De ‘vierde aanvliegroute’ van Schiphol houdt de gemoederen flink bezig. Waar die route komt te liggen is nog niet besloten – dat besluit valt pas in 2026 – maar het is mogelijk dat deze boven het oosten van onze provincie komt te lopen. Wij maken ons zorgen over wat dat betekent voor provincie inwoners. Sowieso voelt het vreemd – een extra aanvliegroute, in een tijd dat Schiphol juist moet krimpen.

Op 21 februari 2023 hielden we als D66 Zeist samen met de D66-afdelingen van Utrechtse Heuvelrug en Rhenen een thema-avond over de 4e aanvliegroute op Schiphol. De avond was zeer informatief, met o.a. sprekers van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Stopde4devliegroute. Meer dan 150 bezorgde inwoners uit de regio namen deel aan deze thema-avond. Omdat er veel behoefte is aan duidelijkheid over het ontwerpproces van de nieuwe vliegroute en over het besluitvormingsproces (hoe kun je als inwoner je invloed uitoefenen) delen we hier ons standpunt.

Geen 4e aanvliegroute over Zeist

Een vierde aanvliegroute naar Schiphol over de gemeente Zeist is wat D66 Zeist betreft niet gewenst. Natuurlijk zijn wij als D66 niet van de ‘not-in-my-back-yard politiek’ – als je de lasten van het vliegverkeer beter kunt spreiden over Nederland mag dat overwogen worden.

Extra uitstoot en geluid boven onze natuur en kernen: nee

Een vierde aanvliegroute waarbij de vliegtuigen relatief laag vliegen, en juist veel stikstof zullen uitstoten over kwetsbare natuurgebieden en geluidsoverlast geven voor gemeenten is wat ons betreft niet acceptabel.

Kwetsbare natuur en kernen ontzien: vlieg zo hoog mogelijk

Daarom zullen we ons hard maken voor het zo hoog mogelijk laten vliegen van de vliegtuigen – hoger dan nu gepland – om te zorgen dat de kwetsbare natuur en kernen zo veel mogelijk gemeden worden.

Schiphol moet krimpen

Daarnaast kan het argument voor een vierde route nooit gericht zijn op de uitbreiding van Schiphol. Als D66 zetten wij ons zowel landelijk als regionaal al jaren in voor de krimp van Schiphol, en dat zullen we blijven doen. Extra routes voor extra vliegen, gaan we dus niet doen.

Er gaat niets boven Zeist!

We zijn blij dat de gemeente Zeist een informatieavond gaat verzorgen voor de inwoners en dat de gemeente nu ook alert is om op tijd en op de juiste plek het gemeentelijk belang in te brengen. Als D66 Zeist houden we de vinger aan de pols.