Laat ik beginnen met de conclusie: Het was een prima D66 gesprek. Gezellig, begripvol en met een goed luisterend oor voor de inbreng van de sprekers. Met alle verschillende inbreng waren we het met elkaar over één ding absoluut wel eens: de huidige situatie voor Krommenie en Assendelft is geheel onacceptabel. Zelfs met de inzet van het leefbaarheidsfonds die door de Provincie ter beschikking is gesteld, zal de leefbaarheid niet verbeteren.
Alle aanwezigen zijn eigenlijk voorstander van het doortrekken van de verbinding. De vraag is alleen hoe. Wat te doen met de landschappelijke inpassing, met de Stelling van Amsterdam, met de bewoners in Beverwijk en Heemskerk van de Broekpolder, bewoners die bij de Coenbrug wonen, etc, etc. En laten we de financiële kant niet vergeten.
Ook is veel gepraat over een alternatief, een “Plan B”. Het openbaar vervoer uitbreiden met een flitstrein verbinding tussen Alkmaar en Zaanstad is zowel technisch als financieel onhaalbaar. De metro wordt de eerstkomende 20 jaar niet doorgetrokken vanuit Amsterdam naar het noorden. Er is dus simpelweg geen “Plan B” mogelijk.
Dilemma’s, dilemma’s, dilemma’s.
Toch laten we ons in Zaanstad niet uit het veld slaan. De verbinding A8/A9 is de enige oplossing voor onze D66 ambities voor woningbouw in Zaanstad-Noord en het afwaarderen naar 2 rijstroken van de Provincialeweg in Krommenie en de N246 in Wormerveer.
Kennisvraag: Wat duurt al meer dan 60 jaar en er zit nog steeds geen schot in?
Op initiatief van D66-Zaanstad heeft 13 september een informele bespreking met onze collega D66 fracties uit de directe regio’s plaatsgevonden. Onderwerp: De voortgang van de plannen voor aansluiting van de A8 met de A9. Er was goede animo voor dit gesprek. De fracties van de gemeenten Velsen, Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Alkmaar en uiteraard Zaanstad waren vertegenwoordigd. Ook ons D66 statenlid van de Provincie, met portefeuille mobiliteit, Marcel Steeman was aanwezig.