Begroting 2023

Bijdrage D66 fractievoorzitter Maikel Lukkezen tijdens de behandeling van de begroting 2024 door de gemeenteraad van Wijchen. Met aandacht voor een tegenbegroting, testbos, cultuur en de doorbraakmethode.

Tegenbegroting

Steeds vaker is het laten zien dat je lid bent van een politieke partij een vrijbrief voor een ander om alle frustraties eruit te gooien. Dat gebeurt online, maar steeds vaker ook op straat. Ook in Wijchen krijgt men verschillende verwensingen naar het hoofd geslingerd.

En hoewel dit verre van prettig voelt, is het wel prettig als het lukt om een openhartig gesprek te hebben met deze mensen. Vaak lopen deze mensen ergens vast waardoor ze het vertrouwen in de overheid zijn verloren.
Het verlies van vertrouwen begint met kleine stapjes.
Het begint bij het afkeren van alle politieke partijen die ooit in een coalitie hebben gezeten. Vervolgens stokt het vertrouwen dat hun stem enig nut heeft. En in sommige gevallen verkondigen ze dat hun huis voortaan een ambassade is, waardoor ze het idee hebben dat deurwaarders niet meer aan mogen bellen.

Dit is geen probleem van deze mensen alleen.
Dit is een probleem voor ons allemaal.
Het leven wordt vaak gezien als een feest.
Maar als iemand zich tijdens een feestje afzondert, in een hoekje gaat zitten en niet meer mee wilt doen, dan heeft dat impact op iedereen, op alle aanwezigen.

Het is dan ook onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om het vertrouwen te herstellen. En dat kost tijd en een blik op de toekomst.
Op een socialere gemeente. Waar we duurzaamheid en participatie hoog in het vaandel hebben staan. En daarom dienen wij een tegenbegroting in.  Om het vertrouwen te herstellen.

Meebeslissen uiterlijk van eigen omgeving

Wat helpt om het vertrouwen te herstellen, is het laten meebeslissen over het uiterlijk en inrichting van de eigen buurt.

Het hebben van meer groen in de eigen omgeving zorgt voor een betere gezondheid en draagt bij aan de leefbaarheid van de buurt.
Daarnaast zijn woningen in een groene wijk gewilder.
Maar vaak ziet men het toevoegen van groen als synoniem voor het verjagen van auto’s.
Wij zien dat anders.
Wij denken dat met ons initiatief niet alleen het vertrouwen van de inwoners kan toenemen, maar we ook zonder pijn verder kunnen vergroenen. Door simpelweg te vragen aan inwoners waar zij graag meer groen willen zien. Tijdelijk kunnen we dit groen toevoegen.
En als het bevalt, dan laten we het staan.
En zo niet. dan verplaatsen we het naar een betere plek.

Cultuur

Het vertrouwen vergroten we ook door meer begrip te tonen voor een ander. Door je te verdiepen in een ander. Door buiten je comfort zone te komen.  Wij doen dat door vandaag hier met elkaar in debat te gaan.

Maar hoe doen al die andere 40.000 inwoners van Wijchen dit?
Die gaan een avondje uit, naar een theatervoorstelling in het Mozaïek, naar een optreden van de lokale harmonie of duiken de geschiedenis in hier in het Museum Kasteel van Wijchen.
Zij laten zich verrassen.
Zij ontdekken nieuwe dingen, nieuwe culturen en andere standpunten. En dit delen ze met hun omgeving, hun kinderen, partners en buren. Dit is wat cultuur met je doet.
Cultuur verbindt. En cultuur is van ons allemaal.
Vandaar dat we hier als politiek alle ondersteuning bij moeten geven.
Wij houden een vinger aan de pols en zullen tijdens de behandeling van de cultuurnota hier kritisch op zijn.

Doorbraakmethode

Jaarlijks zijn er in Wijchen 10 gevallen waar het verlenen van zorg zeer complex is. Waar naast de zorg er andere omstandigheden zijn die meespelen waardoor het verlenen van goede zorg erg lastig is..
Jaarlijks zijn er 10 gezinnen die vastlopen in de regels en een zetje nodig hebben.
Waar soms de randen van de regels opgezocht moeten worden.
En die randen moeten we opzoeken.
Dat is niet alleen goed voor deze gezinnen.
Niet alleen omdat we daarmee bijvoorbeeld de kans op burn-outs en echtscheidingen bij dit soort gezinnen verkleinen.
Maar ook omdat dit geld bespaart.

Andere gemeenten laten zien dat ook wij door anders te werken, niet alleen betere zorg verlenen, maar we ook geld kunnen besparen.
Sommige gezinnen hebben de mazzel dat de ouders goed geschoold zijn en kunnen daardoor zelf uitzoeken waar ze recht op hebben en wat mogelijk is in de zorg.
En ze kunnen mensen wijzen op de regels die een beetje verbogen moeten worden om toch de benodigde zorg te krijgen. Maar andere gezinnen hebben die kans niet. En daarom hebben wij een motie ingediend om vanaf nu de doorbraakmethode te hanteren.

De doorbraakmethode is een beproefde manier om als sociaal professional makkelijk en onderbouwt maatwerk te kunnen leveren.
Want maatwerk moet makkelijk zijn om te maken, te verdedigen en te regelen. Om juist dit soort gezinnen te helpen. Zodat hulp niet langer afhankelijk is van je eigen kennis of inzet.

D66 Wijchen tegenbegroting 2023

Bekijk video