Marc Vervuurt

• Roermond
  • Venlo
  • Hij/hem

Marc Vervuurt (28) is opgegroeid in Venlo-Zuid en woont vrijwel zijn hele leven al in Venlo. Hij is sinds 2017 lid van D66. Hij is in het dagelijks leven actief als wetenschappelijk onderzoeker-in-opleiding (PhD kandidaat) aan het Radboudumc in Nijmegen. Hier doet hij onderzoek naar hersenbloedingen bij patiënten met dementie. Ook is hij actief als fractielid in de D66 fractie van het Limburgs Parlement, alwaar hij ook een tijd het statenlidmaatschap heeft mogen vervullen. Hij is ook actief als vice-voorzitter bij de landelijke belangenorganisatie voor PhD onderzoekers in Nederland, het Promovendi Netwerk Nederland (PNN).

Marc vindt het erg belangrijk om deze betrokkenheid om te zetten in acties, en voelt zich enorm thuis bij het sociaal-liberalisme van D66, maar ook bij zijn collega’s bij D66 Venlo.

“Het positieve, het kijken naar wat wel kan, in plaats van wat niet kan, en de balans tussen pragmatisme en idealen trekt me enorm aan in D66. Ik hoop de komende jaren mezelf op een positieve manier in te kunnen zetten voor Venlo en alle inwoners van de gemeente.”

Zijn voorkeursthema’s liggen op het vlak van (hoger) onderwijs, cultuur & sport, mobiliteit en burgerparticipatie.

Wat zijn drie zaken die jij als raadslid wil veranderen?

• Problemen op studentenbeleid aanpakken en oplossen
  • Meer inzetten op groene mobiliteit, inclusief deelauto’s, betere fietspaden en goed openbaar vervoer.
  • Het verbeteren van de inclusiviteit van gemeentebeleid

Lievelingsplek in je gemeente en waarom?

Het brug-brug rondje rond de Maas in Blerick/Venlo. Heerlijk om een stukje te wandelen en je hoofd leeg te krijgen, onder het genot van wat muziek of een podcast.

Welke kansen zie jij voor je gemeente?

Meer onderling contact en meer respect en begrip voor elkaar.
Venlo verbeteren als studentenstad en het studentenbeleid in de stad verbeteren.

Een gezonde balans tussen overheidsbemoeienis en het vertrouwen op het vermogen van mensen om zelf te beslissen wat het beste voor ze is. Liberaal waar het kan, sociaal waar het moet.

Wat is je favoriete boek en waarom?

De Keizer Aller Ziektes (The Emperor of All Maladies) van Siddharta Mukherjee. Een overzicht van de geschiedenis over (het onderzoek naar) kanker. Hierin komen mijn fascinaties voor wetenschap, gezondheidszorg en maatschappelijke verhoudingen samen. Heel interessant!

Laatst bezochte culturele event? Waarom ga je graag daarheen?

Helaas kunnen we al enige tijd (moeilijk) écht naar culturele evenementen toe. Ik kies voor
het concert Pollux in Baolder. Groot fan van Neet oét Lottum en Pollux en niks zo leuk als een zomeravond in de buitenlucht, met dialectmuziek en een witbiertje!