D66 pleit voor terugkeer spitsdienst Veenendaallijn.

In 2025 gaat de dienstregeling van de NS flink op de schop. Waar er in veel plaatsen extra treinen komen te rijden – 1.600 per dag in totaal – is de situatie in Veenendaal en Rhenen anders. De dienstregeling naar Veenendaal-De Klomp blijft onveranderd terwijl er vanaf de sprinterstations in Veenendaal en Rhenen in de ochtend een trein minder gaat rijden.

Beeld: D66 Veenendaal

Kwartierdienst

“Deze nieuwe dienstregeling betekent op heel veel plekken een mooie ontwikkeling”, vertelt Robin Palma van D66 Veenendaal. “Echter is dit voor Veenendaal een versobering van het aantal treinen daar waar we juist verwachten dat de NS de kwartierdienst in de spits terug brengt”. Palma doelt hiermee op de spitsdienst waarmee de NS voorheen van en naar Veenendaal Centrum vier treinen per uur liet rijden in de spits. Deze kwam in 2022 te vervallen in de tijd dat de NS met een fors personeelstekort kampte. Voor nu lijken deze problemen geen hinder te zijn om de dienstregeling door heel het land op te schroeven.

Politiek

Op de vraag of dit item politiek een rol gaat spelen de komende tijd is Palma duidelijk: “D66 zal hier zeker een punt van gaan maken en het college oproepen om te lobbyen voor een terugkomst van de spitsdienst naar Veenendaal Centrum. Daarnaast kijken we wat we kunnen doen met andere D66 afdelingen in de regio om de druk op de NS op te voeren”.