Wakker worden in een andere wereld!

We wisten dat er veel zwevende kiezers waren, we wisten dat veel mensen teleurgesteld waren in de overheid, we wisten dat de VVD niet handig bezig was, we wisten dat GL-PvdA veel strategische stemmen zou trekken en dat Omtzigt goed lag. Maar dit had niemand verwacht. De monsteroverwinning van de PVV. Net als in zoveel andere landen groeit het rechtste blok.

Knetterrechts

Natuurlijk kan je zeggen dat de winst van PVV vooral van de VVD, Forum en Ja21 kwam, maar het verschuift wel verder naar rechts. Knetterrechts! En toch moeten we in gesprek blijven met mensen die de klimaatcrisis ontkennen, de vluchtelingen overal de schuld van geven, sympathie hebben voor Rusland, uit de EU willen stappen en veel verworvenheden willen terugdringen zoals abortus en homohuwelijken. Ook al zitten deze mensen niet in onze bubbel. Dat wordt de grootste uitdaging, ook lokaal.

Lokaal

In de Utrechtse Heuvelrug werd GL-PvdA het grootste en zou D66, als je het vertaalt naar landelijk, 13 a 14 zetels krijgen. Rhenen volgde meer de landelijke trend, maar wel met de SGP op de tweede plaats. De lokale verschillen zijn groot.

Gezond verstand

Laten we blijven strijden voor een tolerant en verdraagzaam Nederland en Europa en er op vertrouwen dat het gezonde verstand uiteindelijk overwint.
Dank aan allen die afgelopen weken campagne hebben gevoerd.

Met democratische groet,
Elisabeth van Oostrum, voorzitter D66 Utrechtse Heuvelrug en Rhenen.