Maak Utrechtse Heuvelrug ondernemersvriendelijker!

Wij gunnen onze ondernemers een ondernemersvriendelijke gemeente.
Utrechtse Heuvelrug is bijna de minst ondernemersvriendelijke gemeente van Utrecht. Dat kan anders. Dat moet anders. Wij willen –samen met ondernemers – de gemeente daarbij een handje helpen. Er moet veel gebeuren: in het gemeentehuis, bij de politiek en samen met ondernemers. Drie van onze (kandidaat) raadsleden hebben hun ervaringen gebundeld. “Zeg niet hoe het niet kan. Geef aan hoe het anders kan”. Onder dat motto nemen zij initiatief.
Door Wim Cassée.

Zes eenvoudige stappen om onze gemeente ondernemersvriendelijk te maken:

Stap 1:
Verwelkom ondernemerschap!

Als je voor jezelf begint, zet je een grote stap. Honoreer dat als gemeente. Laat ondernemers en zelfstandigen voelen dat ze ertoe doen. Wij willen dat je je welkom voelt zodra je je hier vestigt.

Stap 2:
Wijs de weg!

Het is goed als je de weg kent. Ook binnen de gemeente. Daarom gunnen we de gemeente proactieve accountmanagers. Zij informeren ondernemers ook over zakelijke kansen. Zij nemen de tijd, zodat je bijvoorbeeld je vergunningsaanvraag in één keer goed indient. Zij zijn altijd jouw aanspreekpunt in het gemeentehuis.

Stap 3:
Maak verbinding, steeds opnieuw!

De accountmanagers kennen de ondernemersverenigingen en -netwerken. Ze zorgen voor een warme introductie van nieuwe ondernemers in deze netwerken. Zo kom je in het circuit.

Stap 4:
Biedt lokale ondernemers een eerlijke kans

De gemeente ondersteunt lokaal en zelfstandig ondernemerschap. Dus koopt de gemeente lokaal in als het kan.

Stap 5:
Tem het aanbestedingsmonster

Wie de geheimen van de bureaucratie kent, kan zo een voordeel behalen. Dan werkt de bureaucratie precies de verkeerde kant op. Met onrechtvaardige uitkomsten. Dat is niet de bedoeling.

Stap 6:
Meer aandacht voor eigenaren commercieel vastgoed

De relaties met eigenaren van commercieel vastgoed moeten beter. Eigenaren van winkelpanden hebben belang bij levendige winkelgebieden met een positieve uitstraling. De eigenaren van kantoren of bedrijventerreinen hebben belang bij goede bereikbaarheid.

Uitwerking

We hebben dit verder uitgewerkt in het zes-stappenplan dat je hier kunt downloaden. Het 6-stappenplan is een initiatief van Erik van Buiten (retailondernemer), Dorien Schults (winkelier en zelfstandig adviseur) en Wim Cassée (bestuurder ondernemerscoöperatie). {verwijzing}