Extra ondersteuning voor jongeren

D66 vindt het belangrijk goed te zorgen voor de jongeren in onze gemeente. Voor veel jongeren heeft de coronacrisis er flink ingehakt. Het heeft een negatieve invloed gehad op hun fysieke en mentale gezondheid. Veel jongeren zijn minder gaan bewegen, ongezonder gaan eten en hebben vaker last van klachten als depressie, angsten en eenzaamheid. D66 maakt zich daar zorgen over.

Coronagelden

Vanuit het rijk hebben gemeentes geld gekregen voor de bestrijding van de negatieve effecten van de coronacrisis. Zo ook in de gemeente Utrechtse Heuvelrug. De afgelopen jaren is bijna al het geld met dit doel op een goede manier uitgegeven. Het resterende deel wordt ingezet voor o.a. jeugdpreventie, versterking van het centrummanagement, sport en financiële continuïteit van maatschappelijke instellingen en een deel belandt in de reservepot van de gemeentekas. D66 vindt dit laatste onwenselijk; om ongebruikte Covid-19 middelen onnodig toe te voegen aan de algemene middelen wanneer er een duidelijke nood is aan zorg.

Jongerenactiviteiten

Namens D66 nam raadslid Nicole Lolkema het initiatief om geld beschikbaar te stellen om extra activiteiten te organiseren voor onze jongeren die worstelen met de gevolgen van de coronacrisis. Samen met de fracties van ChristenUnie, OPEN, CDA en PvdD diende zij hiervoor een voorstel in. Dit werd met ruime meerderheid van de stemmen in de raad aangenomen. Hierdoor komt er voor sport- en jongerenwerk 2024 en 2025 in totaal 100K€ extra beschikbaar.

Beeld: Nicole Lolkema