Verbreding Van Zijstweg niet wenselijk.

D66 is voor het behouden van 2×1 rijbaan op de Van Zijstweg. Volgens de fractie is de bereikbaarheid van de Jaarbeurs en het hoofdkantoor van de Rabobank op dit moment voldoende gewaarborgd. D66 wil dat bewoners goed worden betrokken bij de uiteindelijke uitwerking van de plannen.

Verkeersmodellen

Berekeningen met verkeersmodellen leidden eerder tot een voorstel om de Van Zijstweg te verbreden naar 2×2 rijbanen. Dat zou nodig zijn om de bereikbaarheid van de Jaarbeurs en de Rabobank te waarborgen. D66-raadslid Bram Fokke: “Verkeersmodellen zijn een black box. De voorspellingen zijn sterk afhankelijk van aannames. Het is als burger niet te begrijpen en als raad niet te controleren. De verwachte verkeersstromen op de Van Zijstweg uit het model zijn niet realistisch.”

Comité Van Zijstweg

Buurtbewoners maken zich grote zorgen over de gevolgen hiervan voor de leefbaarheid van de buurt. Zij verenigden zich in het Comité Van Zijstweg om te pleiten voor behoud van de 2×1 rijbaan. Fokke: “Ook buurtbewoners willen een goede bereikbaarheid, maar zij vinden een verbreding niet nodig. Het is goed dat zij zich hebben laten horen. Een meerderheid van de raad deelt hun zorgen. Ik ben blij dat de wethouder heeft toegezegd de bewoners goed te betrekken bij de verdere uitwerking van de plannen. De bewoners krijgen daarbij ook goede onafhankelijke ondersteuning.”

HOV-baan

De herinrichting van de Van Zijstweg is onderdeel van de aanleg van de HOV-Zuidradiaal, een vrijliggende busbaan van station Vleuten tot het Centraal Station. Het tracé van Zijstweg is daarin een belangrijke ontbrekende schakel. “Het aanleggen van de HOV-baan betekent dat ook de huidige wegen opnieuw ingericht gaan worden. Dat doen we op een duurzame manier. Zo rijden de schone bussen straks sneller van Vleuten naar het centrum én krijgen fietsers  in het gebied meer de ruimte.”