De verbetering van luchtkwaliteit en het terug dringen van de groei van autoverkeer lukt alleen bij voldoende flankerend beleid. Ontmoedigen van autoverkeer moet daar een onderdeel van zijn, gecombineerd met bereikbaarheidsmaatregelen. D66 heeft dan ook gepleit voor een totaalpakket waarin een definitieve inpassing van een doseerinstallatie op de Noordelijke stadsas gelijk oploopt met de verbetering van fietsroutes, effectiever HOV, een ander parkeerbeleid en dynamisch verkeersmanagement.
D66 heeft wederom gevraagd naar gericht beleid om de toenemende overlast van snor- en bromfietsen op fietspaden aan te pakken. Wethouder Lintmeijer deed de toezegging te komen met een beleidsvoorstel.
Utrecht aantrekkelijk en bereikbaar.
Utrecht heeft alle elementen om een aantrekkelijke en bereikbare stad te zijn. De stad ligt centraal in het land, het is het centrum van het landelijk spoorwegnet en het is een compacte stad waardoor de fietsafstanden kort zijn. “Juist in deze economische tijden moet Utrecht bereikbaar blijven. Tegelijkertijd is verbetering van de luchtkwaliteit broodnodig. D66 wil dan ook dat er volop ingezet wordt op betere fietsroutes en beter openbaar vervoer”, aldus raadslid Bram Fokke.