Meer gezonde schoollunches in Utrecht: dit is het moment

Ongelijke kansen tussen kinderen zitten ook in broodtrommeltjes. D66 ziet nu kans om in Utrecht gezonde schoollunches op basisscholen mogelijk te maken. Raadslid Has Bakker: “De coronacrisis heeft ons laten zien welke impact gezondheidsverschillen hebben. Die verschillen beginnen al op basisscholen, waar ongelijke kansen ook via de broodtrommel in de klas belanden.” De komende tijd komt als gevolg van de coronacrisis veel geld vrij voor onderwijs, jeugd, sport en gezondheid. D66 vraagt het college om dat ook te gebruiken voor gezonde schoollunches.

Rijke schooldag

D66 is voorstander van een rijke schooldag. Dat staat ook in haar landelijke verkiezingsprogramma. Onderdeel van zo’n rijke schooldag is een gezonde schoollunch. Raadslid Mohammed Saiah: “Wat kinderen in hun lunchtrommeltje meekrijgen als ze naar school gaan, verschilt nogal. Hierdoor ontstaan gezondheidsverschillen tussen kinderen. Op basisscholen kunnen we deze valse start tegengaan, door kinderen een gezonde lunch te geven.” D66 agendeert dit onderwerp regelmatig in de gemeenteraad samen met andere Utrechtse partijen.

Gezonde lunch in Utrecht

Recentelijk is uit onderzoek gebleken dat kinderen gezonder eten als hen een lunch op school wordt aangeboden. Het aanbieden van gezonde lunches kan op steun van het Utrechtse college rekenen, maar men loopt tegen praktische en financiële bezwaren aan. Bakker: “Er komen nieuwe middelen vanwege de coronacrisis en er is onlangs steun uitgesproken in de Tweede Kamer. Dit is het moment om de gezonde schoollunch in Utrecht een duw te geven. D66 vindt dat scholen die willen, door de gemeente moeten worden geholpen bij het opzetten van pilots.” De pilots kunnen plaatsvinden op scholen in buurten die op gezondheidsvlak al niet hoog scoren.

D66 stelt de gezonde schoollunch tijdens het mondelinge vragenuur van a.s. donderdag aan bod. De vragen worden ook gesteld namens Student & Starter, GroenLinks, PvdA, Partij voor de Dieren en CDA.