Meer bankjes in Utrecht!

Stop de bankjesroof! Die oproep deed D66 Utrecht raadslid Corine van Dun afgelopen juni toen de raad sprak over de politieke keuzes voor het komende jaar. Daarbij lanceerde D66 Utrecht een tijdelijk meldpunt voor bewoners. Hier konden zij aangeven waar de gemeente bankjes had weggehaald, die geliefd waren bij de inwoners. En waar Utrechters juist graag bankjes wilden zien. Vandaag bood Corine van Dun de resultaten hiervan aan in raadscommissie.

Buiten is voor iedereen

“Bankjes zijn in de ogen van D66 haast zo schaars als roodborstjes geworden”, zo zegt Corine van Dun, “daarom waren we blij dat er in de parken van de stad Dialoogbankjes zijn geplaatst.” Bankjes maken de openbare ruimte voor iedereen: mensen zonder eigen buitenruimte, ouderen of mensen die slecht ter been zijn om even te rusten.

Daarom wil D66 nog veel meer bankjes! Bankjes waarop niet persé een dialoog gevoerd hoeft te worden maar waarop je ook een dutje kunt doen, van de zon, stadsgeluiden of ritselende blaadjes en van spelende kinderen genieten. Om het stadsbestuur op weg te helpen bood Corine van Dun de meest concrete bankjessuggesties aan, aan de raadscommissie en de wethouder. Hopelijk ziet onze stad snel meer bankjes.

Bankjes tellen

“We willen dat bijgehouden wordt hoeveel bankjes zijn in de stad, welke verplaatst worden, waar de nieuwe komen, welke verdwijnen en waarom,” stelt Corine van Dun. Er is nu geen duidelijkheid daarover. Omdat de gemeente bankjes weghaalt verdwijnen er zitplekken voor de stad. Soms worden deze opgeknapt herplaatst, soms verplaatst. Maar er zit geen duidelijkheid in, ook worden bankjes vaak pas nieuw geplaats op verzoek van bewoners. “Er zijn richtlijnen voor de afstand tussen zitplaatsen buiten. Maar we kunnen nu niet controleren of er genoeg van deze rustplaatsen zijn,” aldus Van Dun.