Financiën Giro d’Italia roze ingekleurd?.

Wethouder Janssen gaf vandaag in de raadsvergadering antwoord op vragen van de raad over de financiering van de Giro d’Italia. Volgens Janssen was de toezegging van de financiële bijdrage vanuit het rijk hard. Alhoewel Janssen op Radio M Utrecht aangaf dat hij zelf bij de besprekingen met het ministerie van VWS was, ontkende hij dat nu. De wethouder meende dat hij de toezegging vanuit VWS niet roze had ingekleurd. D66 had al eerder gevraagd hoe hard die toezegging was en had ook vragen gesteld over de sponsoring. Janssen bleef er echter bij dat het totale budget zover als mogelijk binnen het totaal van de door de raad verstrekte bedrag zal blijven. Maar daarbij rekent de wethouder wel op het feit dat de nieuwe bijdrage van het ministerie van VWS evenredig verdeeld wordt tussen de steden die de Giro aandoet: Amsterdam, Utrecht en Middelburg. Het is onduidelijk waarop dat vertrouwen gebaseerd is. Fractievoorzitter Gerda Oskam: “Wat mij stoort, is dat je in de begroting een bedrag opneemt waarin al de bijdrage van derden is opgenomen. Zo is een begroting natuurlijk niet solide en niet transparant –  uitgangspunten voor een begroting die essentieel zijn, volgens D66. Ik vroeg daarom aan de wethouder bij hoeveel posten dit verder ook het geval is? Volgens wethouder Janssen is dat nergens anders het geval. Volgens hem zal blijken dat de Jaarrekening 2009 solide zal zijn. We zullen zien.”

Het weekend van 8 en 9 mei 2010 staat onze stad in het teken van de Giro d’Italia. Op zondag 9 mei finisht de tweede etappe van de Ronde van Italië in Utrecht. De etappe gaat van start in Amsterdam, gaat over de Beneluxlaan in Kanaleneiland. De finish is aan de Croeselaan.