De Merwedelijn: onmisbaar voor 75.000 nieuwe woningen

In de Utrechtse gebieden Groot Merwede en Rijnenburg kunnen de komende jaren 75.000 nieuwe woningen worden gebouwd, maar dat lukt alleen als er een goede OV-verbinding komt. D66 ziet daarin een sleutelrol voor de Merwedelijn, een nieuwe tramlijn van Utrecht Centraal langs de Merwedekanaalzone en met een aftakking naar Rijnenburg. “Op de wegen in en rondom Utrecht is weinig ruimte voor extra auto’s,” zegt D66-raadslid Joost Vasters. “Zonder die nieuwe tramlijn kunnen we die broodnodige huizen niet bouwen. En daarvoor hebben we het Rijk hard nodig.” 

75.000 nieuwe woningen 

Utrecht groeit snel. De komende jaren komen er in Groot Merwede en Rijnenburg alleen al maximaal 75.000 woningen bij. Een geweldige kans om het woningtekort aan te pakken, maar ook een enorme uitdaging voor de bereikbaarheid van onze stad. Want al die nieuwe Utrechters moeten zich gemakkelijk en snel kunnen verplaatsen. “Op de wegen in en rondom Utrecht is weinig ruimte voor extra auto’s, dus een nieuwe tramlijn is pure noodzaak”, zegt D66-raadslid Joost Vasters. “Sterker nog, zonder die tramlijn kunnen we die broodnodige huizen niet bouwen.”  

De Merwedelijn 

Deze nieuwe tramlijn, die in eerste instantie van Utrecht Centraal Station langs de Merwedekanaalzone loopt, wordt de Merwedelijn genoemd. De verwachte reizigersaantallen en frequentie zijn zo hoog dat een snelle busverbinding niet genoeg is. Alleen een tram met een vrije baan, korte reistijden en ongelijkvloerse kruisingen kan het groeiende aantal inwoners en reizigers betrouwbaar bedienen. Dit voorkomt ook dat het verkeer in de stad vastloopt.

Wat D66 betreft wordt de tramlijn daarom deels ondergronds aangelegd. Niet alleen om de leefbaarheid in de wijken te behouden en meer ruimte te creëren voor groen, fietsers en voetgangers, maar ook simpelweg omdat er soms naast de weg geen ruimte is om een tramspoor aan te leggen. Een ondergrondse tram is in die gevallen geen luxe, maar noodzakelijk. 

Merwedelijn tot aan Nieuwegein 

De Merwedelijn is onmisbaar voor de nieuwe stadswijk Rijnenburg, die vanaf 2035 in de polder tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein verrijst met 22.000 tot 25.000 woningen. Rijnenburg kan alleen gebouwd worden als de wijk vooral steunt op openbaar vervoer en de fiets. De omliggende wegen, zoals de A2 en de A12 kunnen zo’n stijging in autoverkeer niet aan. Zonder goede fietsinfrastructuur én een snelle en betrouwbare tramverbinding met Utrecht Centraal loopt het verkeer vast, ook in Nieuwegein en IJsselstein.

Er zijn partijen in de Utrechtse gemeenteraad die nog niet overtuigd zijn en opnieuw in detail andere alternatieven willen onderzoeken. Daar is wat D66 betreft geen tijd voor. Fractievoorzitter Maarten Koning: “We moeten niet vertragen, maar juist versnellen. De regio staat in de startblokken en ook de grondeigenaren in Rijnenburg willen fors investeren in de Merwedelijn. Laten we samen bouwen aan een duurzaam en bereikbaar Utrecht.” 

Rijnenburg belangrijk voor Nederland

Het Rijk heeft in de recent verschenen kamerbrief Langetermijnperspectief infrastructuur en woningbouw Rijnenburg op de shortlist gezet van grootschalige woningbouwprojecten die belangrijk zijn in de strijd tegen het woningentekort in Nederland. Samen met het Rijk, de provincie, en de gemeente Nieuwegein gaat Utrecht 1,2 miljard euro investeren in de Merwedelijn. Maar met dat bedrag zijn we er nog niet. Er is meer geld nodig en daarom steunt D66 de inzet van wethouder Eelco Eerenberg (D66), die namens Utrecht het gesprek voert met het Rijk en de regio. Hij zet zich in voor een toekomstbestendige verbinding die zowel realistisch als betaalbaar is en aansluit bij de groei van de stad.  
 
“We staan voor een unieke kans om wonen, werken en reizen slim met elkaar te verbinden,” aldus wethouder Eerenberg. “Utrecht groeit hard en dat vraagt om slimme keuzes. Met de Merwedelijn voorkomen we dat de wegen in en rondom Utrecht dichtslibben en het maakt de bouw van Rijnenburg mogelijk. Tegelijk kiezen we voor duurzame mobiliteit en dat is belangrijk voor iedereen die daar straks woont, werkt of naar school gaat.”