Betere bescherming persoonsgegevens nodig.

D66 maakt zich zorgen over de bescherming van persoonsgegevens bij de afdeling Werk & Inkomen bij de gemeente Utrecht. Uit een rapport van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid blijkt dat Utrecht niet aan de gestelde privacynormen voldoet. De fractie van D66 heeft hier vandaag vragen over gesteld aan het college.

Beveiliging niet op orde

Uit het rapport ‘De burger bediend‘ blijkt dat Utrecht slechts aan drie van de zeven gestelde normen voldoet. Fractievoorzitter Klaas Verschuure: ‘Inwoners moeten er op kunnen rekenen dat de gemeente zorgvuldig met hun gegevens omgaat. We willen daarom precies weten wat het college gaat doen om de beveiliging op orde te krijgen. Ook willen we weten of er aanwijzingen zijn dat er in Utrecht misstanden hebben plaatsgevonden.’

Digitaal dossier

Het digitale dossier van cliënten bij de afdeling Werk & Inkomen bevat gegevens over onder andere werk, opleiding, uitkeringen, autobezit en inkomsten. Het dossier wordt gebruikt om cliënten te begeleiden naar werk. Het digitale dossier zorgt er ook voor dat iemand die met meerdere instanties te maken heeft maar een keer zijn gegevens hoeft af te geven.

Noodzakelijk

Het is voor D66 niet de bedoeling om het digitale dossier af te schaffen. Raadslid Anita Vink: ‘De toegang tot gegevens is belangrijk, bijvoorbeeld om inwoners die een uitkering aanvragen goed te kunnen helpen. De toegang tot het dossier en de bescherming van de gegevens moet echter wel goed geregeld zijn.’

Lees hier de schriftelijke vragen.